De lente: springsoup of lentesoep

lentesoep of springsoup
Op zoek naar een lentegerecht, een licht en springerig gerecht dacht ik: waarom niet iets met kippenbouillon? Gevuld met lekker wat groenten. En dan een rustige smaak. Dus doperwtjes en waspeen. Aardappel in dunne reepjes. En peultjes! Courgette! En een tikkie kip.

Afijn, zo zat ik te puzzelen en te schrijven op zoek naar een vrolijk lentegerecht. Al denkend en mijmerend groeide het gerecht en nam de lengte van de boodschappenlijst toe. Lasagnevellen! Grof gescheurd (na koken) er door heen! En kip. Ik heb gekozen voor kipfilet in grove repen, kort gegaard in de bouillon en dan aan het einde toegevoegd aan de ‘soep’, waardoor ze sappig blijft. Ja, ik noem het soep, maar ik vind het geen soep. Want ik houd niet zo van soep. En dan vooral niet van wat ik noem ‘aquariumsoep’: opgewarmd water met her en der een stukkie groente en vlees. Neuh… :-(  Voor mij moet het stevig zijn. Soep om op te kauwen! Stoere ‘kauwboysoep’. Mes-en-vork-soep! Kijk dan vind ik soep wel leuk. Maar of dat nog soep is? Maar dat maakt mij dan weer niet uit!😉

soep met mes en vork

Kom, we gaan koken!

De basis van dit gerecht  is een stevige kippenbouillon! Die kan je zelf maken (bewaar per definitie kiprestanten die overblijven na fileren, desnoods in de vriezer: mooi voor bouillon!), of je maakt gebruik van een kant en klare bouillon (vloeibaar/blokje/poeder).

Benodigdheden:

  • Waspeentjes (evt. met een kuifje groen?)
  • Courgette, in reepjes
  • Aardappel, geschild, in reepjes
  • Peultjes
  • Grote kastanjechampignons, in reepjes
  • Doperwtjes
  • Paprika ontveld, in repen
  • 1 à 2 rode uien, rokken losgemaakt
  • 4 à 5 tn knoflook
  • 1 à 2 daoen salam bladeren (of laurier)
  • Spinazieblad: wild?
  • Platte peterselie
  • Basilicum
  • Kipfilet van een vette biologische kip, in grove repen
  • Lasagnebladen (gekookt in de bouillon en dan in flinke repen), 5 à 6 stuks
  • Peper
  • Zout
  • Korianderzaadjes, geplet
  • Snufje koenjit

Bereiding:

Kipfilet in grove repen snijden en dan zachtjes garen in de gemaakte kippenbouillon, waaraan toegevoegd de rode ui, daoen salam, knoflook en wat geplette korianderzaadjes en een snufje koenjit. Houd hem/haar sappig! Dus echt even de kook er over, maar kort! Ik doe dat als volgt: bouillon koken, dan de kipfilet erin en de kookpit uit. De filet gaart dan mooi langzaam. Goed? Steeds even kijken en voelen. Dan eruit halen en zet apart zetten. Dek af met aluminiumfolie. In de bouillon kan dan de courgette in dikke lucifers en de champignons (in grove frietjes gehakt).

Ondertussen kunnen de lasagnevellen worden gegaard. Ook dat in een beetje kippenbouillon. Dan de overige groenten schoonmaken en zo nodig kleiner snijden (aardappel, waspeentjes, doperwtjes, peultjes).  Groenten stuk voor stuk afzonderlijk tegen beetgaar aan koken of stomen. De courgette kan direct bij de bouillon, zo ook de gesnipperde champignons. De apart gegaarde groenten pas toevoegen vlak voor het serveren. Voeg dan ook de paprikareepjes toe. Dan kan ook de gegaarde pasta erbij: scheur de lasagneplakken in de lengte grof door in een aantal repen (+/- 3).

springsoep of lentesoep

Dan als laatste de kipfilet er weer bij en de kookpit uitzetten. Voeg als laatste de groene kruiden toe en als je spinazieblad er leuk in vindt. Proeven! Zo nodig nog wat versgemalen peper en zout. En dan is de kauwsoep klaar. Neem grote diepe borden. En geef er mes en vork bij🙂.

lentesoep of springsoup

Lekker met grof brood en roomboter!

Als je van een wat lobbiger vocht houdt in plaats van “water”, kan je voor het toevoegen van de groenten de bouillon wat inbinden met aardappelmeel, waardoor deze wat lobbiger wordt. Vind ik wel lekker!

springsoup of lentesoep

Aan tafel!

logo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De lente: springsoup of lentesoep

  1. Mar zegt:

    Hé Prak!

    Wat een geweldig gerecht! Ga ik maken! Leuk met die bladen lasagne!

    Enne… kan jij misschien ook de zon erbij regelen? Want lentesoep zonder lente?
    Van mij kunnen de schaatsen in het vet, ik ben klaar met de kou.

    Groet!
    Mar (vanuit een winters Stroe(f))

Geef een reactie

