Revenir à la base: garnalen met citroen en mayonaise

klooster

“Soms zit het hoofd vol. Te vol. Dan is er de zoektocht naar de leegte. Even helemaal niets om juist weer op te laden. Als de batterij van een telefoon, als de accu van een auto. En dan geen snellader, maar juist de tijd er voor nemen. De laadcapaciteit volledig benutten. Laag voor laag weer opbouwen, zodat de basis weer stabiel is en de energie van een zuivere vorm. Op zoek naar die energie van zuivere vorm heb ik de afgelopen maanden doorgebracht in een klooster in het zuiden van Frankrijk. In de leegte van de Pyreneeën, tussen het natuurgeweld van diezelfde Pyreneeën. Een agnost in retraite. Kan dat? Ja, dat kan. Het dagelijks ritme, vaste patronen, bewegen op het materialistische niveau van bijna niets. Los van alle hectiek en moeten en dwang en ratrace. Daar was het leven als in slow motion. En toch waren de dagen vol. Vol van leegte, aangename leegte. Alsof je uitkijkt over een vlakte, waar van links tot recht tot aan de horizon niets is. Niets dan aarde en lucht en aarde en lucht en aarde. En leegte. Heb je daar een beeld bij: leegte?”

leegte

“En zo kwam ik tot rust en zo laadde ik weer op. Volkomen los van alles en iedereen. In die kloostergemeenschap een van allen en toch alleen, zoals ook die anderen. Een dag lijkt een week lijkt een maand lijkt een jaar. Lijkt niets. Tijd is daar niets. Tijd is daar leeg. Leegte. Geen tijd. Tijdloos. Leeg. Niets.”

Even viel er een stilte. Zo naast elkaar zittend op de parkbank was er iets vertrouwds met deze voor mij volkomen onbekende man. Kwam het omdat ik zijn verhaal begreep? Het me kon voorstellen? Er liep een jonge vrouw voorbij. Ze duwde een buggy voor zich uit over het knersperend grind van het pad terwijl er een kleuter om heen dartelde: haar in staartjes, een jurkje in Schotse ruit, volkomen onbevangenheid.

“Kijk mama, een kip!”, zei ze wijzend op eend die zich waggelend het water in liet glijden.

De man naast me keek op en glimlachte, net als ik.

“Ach, misschien vermoei ik u maar met mijn verhalen”, zei hij. “Kom, ik moet weer verder. Màg weer verder!”, corrigeerde hij zichzelf grijnzend. Ten afscheid schudde hij me de hand, knikte nog eens en liep weg in de richting van de vrouw met buggy en de kleuter.

Ik probeerde me uit te strekken op de nogal oncomfortabele parkbank en voelde de warmte van de zon op mijn gezicht. Een bijzonder verhaal. Leegte. Terug naar de basis. Misshien goed ook eens zo’n dag in te lassen, dacht ik. Even niets. Dat leek me een wijs besluit!

Vandaag dan ook een simpeler dan simpel gerecht, zomers tot en met: garnalen met citroen en mayonaise. En geef er brood bij. En koele witte wijn.

Verse garnalen

Benodigdheden (2 personen):

  • 500 gram ongepelde grote garnalen, vingerdikte, gegaard
  • mooie mayonaisse (zelfgemaakt of Belze!)
  • 2 citroenen (of limoenen)
  • groene salade
  • brood
  • strakke witte wijn

Bereiding:

Doe de garnalen in een schaal, zet een lepel in de pot mayonaisse, snijd de citroen door de helft of in kwarten. Leg wat salade op de borden en breek het brood in hompen.

Ieder voor zich pelt de garnalen, sprenkelt de citroen en smikkelt er op los met de mayonaisse, de salade en het brood. Finger food!

En een sprankelende witte wijn! Chardonnay?

foto 1

Eet smakelijk!

slotlogo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

