Ovenschalen voor bijna nop

schalen Frankrijk

Komt dat zien! Nieuw in de pannenhoek!

Wordt de pannenhoek nu ook een schalenhoek? Ach wie maalt erom. Want ik heb me toch een aankoop gedaan in Frankrijk!

Een van de leukste uitjes die je in Frankrijk kan maken als culinair geïntresseerde is naast restaurant- en marktbezooek natuurlijk de hypermarché! Dat aanbod, die keus, de rijkheid aan producten, de uitstalling en uitstraling! Ja, dan loopt mij het water in de mond en kan ik me daar úren vermaken. Geef me een stoeltje en ik zit uren te kijken naar de kraam van de visafdeling, of zet me voor de vitrine van de traiteur! Mijn middag kan niet meer stuk. Of ochtend. En het is niet alleen het assortiment, maar ook de wijze waarop de Fransen hun keus maken. Dat voelen en kijken en overleggen met de uitbater. Kieskeurig en uit op kwaliteit. En altijd keurig wachtend in de rij. Ook dat valt me op.

Zo neuzend bij een hyper kwam ik er achter dat de schalen waar al het lekkers van de traiteur in gepresenteerd wordt ook te koop zijn. En dat blijkt geen plastic of goedkoop blik. Welnee: prachtig solide aardewerk, vuurvast. Een lekker gewicht. Kan zoo de oven in. En nou komt ie: ze kostten bijna niets! 🙂 Kijk, zo wil ik wel meedoen met duurzaam handelen: niet weggooien als afval van de winkel, maar verkopen aan de klant.

schalen overschalen Frankrijk pannenhoek

Bijgaand het gescoorde assortiment: prachtige schalen, kleurrijk, maar ook in vorm praktisch. Daar zaten dus de verschillende versies rillettes in en de diverse soorten paté en … en…. Mouthwatering, nu al weer! En ze kunnen zo op tafel, al of niet vanuit de oven.

schalen overschalen Frankrijk pannenhoek

Nou, wat vind je ervan?

De duurste was 5 euro… 🙂 . Daar heeft Blokker c.s ze niet voor in het schap staan. En ook niet zo mooi. En zonder de CV van deze jongens!

En zo zit ik dus thuis op een stoeltje verlekkerd te kijken naar mijn eigen vitrine, gevuld met deze prachtige schalen, die ieder voor zich vrágen om een smullie gerecht! Komt!

slotlogo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Ovenschalen voor bijna nop

  1. Dicky ter Horst zegt:

    Je bent een bofkont!!
    Groetjes van Dicky.

  2. henk zegt:

    ik snap helemaal wat je bedoeld prakkie, toen ik nog in nederland woonde, ging ik regelmatig een dagje naar belgie toe om echt 1 dag rond te kijken in de carefour………. wat een aanbod, en zoveel dingen die je in nederland niet hebt… en hier in indonesie op bali heb je dus ook de carefour en de lottemart.. heerlijk schoppen, als ik me verveel,of of of of……gewoon wat kopen wil.. ik heb mijn keramiek uit spanje, gekocht in haarlem bij spanish harlem in de cronjestraat (even reclame) super spul, niet goedkoop, maar gaat al vele jaren mee, en ook zo de oven in!!
    ik hoor graag als je weer wat gekocht hebt, elke keer weer een genot om te lezen hoe jij geniet van je aankoop…
    groet uit het wonderschone indonesie

    • Prakkie zegt:

      Hoi Henk!

      Haha, mooi als jij dat zo ervaart. Maar ik kan van dat soort dingen ook echt genieten.
      Plezier in het leven zit in soms in heel simpele dingen.
      En verrassing: er komt nog een geweldige recente aankoop op deze blog! Ook weer zo’n feestje.

      Wat herkenbaar, jouw inkooptocht naar België. Ik ben op die manier op een dag vanuit Nederland wel eens naar Noord Frankrijk gereden, alleen maar voor de boodschappen. De auto volladen en weer terug. Ik kon niet wachten tot de zomervakantie… Een klassieker voor mij is geconfijte eend! Zo’n gul blik vol heerlijkheid. Voor nog geen tientje een feestje op je bord. Tja, soms zou je willen dat je daar woonde.

      Mooi beeld overigens dat jij schetst: op Bali (of all places!) naar de Carrefour 🙂
      You are a lucky man…

      Groet!
      Prakkie

Geef een reactie

