Mayonaise? Belze Majoneis!!

patat met mayonaise

Het is weer tijd om een mooi product aan u voor te stellen, een TOP-product! Ik gebruik het al langere tijd en het is het eindresultaat van een lange zoektocht naar het mooiste product in deze categorie: mayonaise.

And the winner is…..: Belze Majoneis!!

Belze Majoneis

Belze Majoneis (mooie klassieke typering!) is één van de producten van Ton Schroers uit Zierikzee, een fabrikant die gaat voor zuiverheid en mooie smaken, naast duurzaam produceren. Behalven mayonaise maakt Ton Schroers ook een heel assortiment aan mosterd. Eveneens het proberen waard!

Overigens is ook de mayonaise er in meerdere smaken. 🙂

Tons Majoneis mayonaise

Rode draad van zijn producten is eerlijke ingrediënten, met zuivere grondstoffen en zoveel mogelijk energiezuinig (opgewekt met zonne-energie) en milieuvriendelijk geproduceerd.

Deze mayonaise is vooral simpel en zuiver, zonder allerhande toevoegingen. De toevoegingen die van de meeste mayonaises zoals ze in de winkel verkrijgbaar zijn geen mayonaise meer maken. De meeste daarvan smaken naar een vanillevla-achtige yoghurt tot aan siliconenkit aan toe. En 99% bevat een volkomen misplaatste zoetigheid. Jakkiebah! Dat was voorzichtig gezegd ook de droeve conclusie bij mijn speurtocht naar mooie mayonaise. Wat is er veel vies te koop! 😦

Tot ik een pot Belze Majoneis lostrok. Een lepel erin en proeven. Het was alsof ik decennia teruggeslingerd werd in de tijd. Ik stond weer naast de frietkraam op de kermis, waar de frietboer na betaling van een gulden een gulle gele kledder bovenop de goudkrokantgebakken friet deed, waarvan de smaak zich ook voorgoed vastzette in mijn geheugen: een zachtromige, lichtzurige volle mayonaisesmaak. Dat is dus Belze! Dat is me een mayonaise! Smullen! De enige concurrent is de versie “zelfgemaakt”. Puur en zuiver. Belze Majoneis! En je hoeft er niet voor naar de delicatessezaak. De supermarktketen Jumbo heeft hem op het schap staan. Er zijn er vast meer. Mijn smaakadvies: inslaan die Belze!!!

Voor de liefhebber van mooie mayonaise die nog niet overtuigd is, bijgaand een filmpje op Youtube:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=EwRvOdExxfU#t=11

Of bezoek de website van Ton Schroers: http://www.tonsmosterd.com/

Ben je gewend aan de gebruikelijke jakkiebah-mayonaise, dan zal de smaak van Tons mayonaise wel even wennen zijn: maar wat een zaligheid. Het is terug naar de oorsprong van hoe mayonaise hoort te zijn. Doen!

Kijk ook even naar de mayonaisesmaaktest! En het vervolg erop.

En houd je van knoflookmayonaise: pers een teentje of wat uit, roer het door de Belze en laat even staan… Ik ga morgen wéér friet eten 😉

Smakelijk!slotlogo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Mayonaise? Belze Majoneis!!

  1. henk zegt:

    GRAPPIG!!! ik heb gisteren zelf mayonaise gemaakt… en ik heb geloof ik alle wetten overtreden die er zijn bij het mayonaise maken… 1 eenden ei ,uit de koelkast, 2 koffielepels mosterd ook uit die koude koelkast…. 200 ml plantaardige olie (olijfolie is te duur hier) op kamertemperatuur 30 Celsius….wat peper en zout… en in de maatbeker van de staafmixer…. de staafmixer een goede 2 x op en neer en ,o o o o owwww wat een mooie lekkere,romige saus….!!!! MANTAP!! om er maar een oosters sfeertje aan mee te geven…

    groetjes henk

    • Prakkie zegt:

      Hoi Henk,

      Hoezo wetten? Ik ben er al lang achter dat voor het maken van mayonaise allerhande “regels” gelden, maar als je de ingrediënten in een kom doet zonder “gesputter en vorm” dan heb je na stevig kloppen ook een mooie mayonaise! Mayonaise maken, daar is heel veel poeha omheen. Ik weet nu (en jij dus ook): flauwekul! Op zijn Janboerenfluitjes (wat is daar de Indonesische variant van??) gaat het ook. En zoals jij zegt: adoe, mantap nja!
      De versie van jou met eendenei vind ik helemaal geweldig!

      Overigens Henk: is hier sprake van witte guna guna? Ik heb namelijk op mijn lijstje van komende blogberichten staan: het zelf maken van mayonaise… Kom jij met dit bericht! Das sterk, of niet?

      Afijn, met jouw ervaring durf ik het nu helemaal aan. Mayonaise maken: een fluitje van een rupiah! Uhhh cent!

      Groet!
      Prakkie

      • henk zegt:

        prakkie, als ik een ganze ei neem…….. zou daar de dubbele hoeveelheid olie doorheen moeten???
        of zal ik die maar gebruiken voor een omelet??

        groet henk

        • Prakkie zegt:

          Hoi Henk,

          Ik zou er in ieder geval proberen mayonaise van te maken, al is het maar voor het experiment 🙂 . Maar het is het ei-geel dat bindt, dus het kan niet verkeerd. En de olie kan je geproportioneerd bijgieten. Dus ga uit van de hoeveelheid bij de eendendooier en als er voor de binding meer bij kan, merk je dat vanzelf. Dat komt qua hoeveelheden niet zo nauw. Afijn, daar heb jij voldoende ervaring voor om dat te zien. Dus eierdooier gans, een klodder mosterd, doorroeren en dan de olie er beetje bij beetje in plonzen, roeren, roeren en roeren en dan zie je wel of er meer bij moet/kan. Kan volgens mij niet fout. En geinig voor de smaak! Ik ben erg benieuwd!

          Succes en laat maar weten!

          Groet!
          Prakkie

  2. Pingback: Mexicaanse chili met scharrelgehakt | Prakkie

  3. Pingback: Zelf mayonaisse maken: simpel simpel simpel! | Prakkie

  4. Pingback: Op herhaling: Belze majoneis | Prakkie kookblog

  5. Pingback: Belze mayonaise (3) | Prakkie kookblog

Geef een reactie

