Sambal goreng taotjo

De baboe's bij de veranda met kinderen

Cicak cicak di dinding
Diam diam merayapcicak
Datang seekor nyamuk

Hap!
Lalu dimakan

Ik moest pas ineens weer aan dit Indonesische
kinderliedje denken.
Als we met de baboe’s op de veranda zaten of in de tuin, zongen ze vaak dit liedje. En dan bij “Hap”, maakten ze van de handen een soort krokodillenbek en klapten die dan dicht. Wij vonden dat dan prachtig. En dan zongen ze het weer! En wij hapten met de handen mee.

Rindu….

Eén van mijn favoriete gerechten was en is sambal goreng taotjo. Als kokkie dat had gemaakt… Nja, dan was het feest.

Benodigdheden:

  • 500 gram varkensnek in blokjes (schouderkarbonade zonder bot)
  • 400-500 gram sperzieboontjes
  • +/- 3 el taotjoboontjes
  • 1 kleine ui, fijngesneden
  • 2 tenen  knoflook, fijngesneden
  • 3 rode lomboks, grof gesneden, inclusief zaadjes
  • 1½ groene paprika, in grove stukken gesneden
  • Stukje goela djawa
  • 1 salamblad
  • 1/10 blok santen
  • Olie (arachide)
  • Een flinke scheut water

Bereiding:

Fruit in een beetje olie de fijngesneden ui. Als deze geelglazig wordt voeg de knoflook toe en zet even aan. Voeg dan de rode lombok toe en bak even mee. Voeg dan het vlees toe en zet even flink aan. Voeg dan de groene paprika toe en de taotjo.

sambal goreng taotjo

Doe er nu de water bij en de santen en het salamblad. Het vlees moet net onder water staan. Schep goed door en laat zo het vlees garen. Dat kan wel 3 kwartier tot een uur duren, op een heeel laag pitje. Tempo doeloe…
Kook ondertussen de boontjes beetgaar en voeg deze aan het einde toe aan het vlees. Schep goed door en laat nog even sudderen.

sambal goreng taotjo

Het geheel moet een lobbige consistentie hebben. Voeg eventueel nog wat santen toe.

Serveer dit met rijst en wat frissigs als komkommer en/of atjar tjampoer. Lekker met kroepoek en/of casavechips en/of rempejek. Geef er water of bier of witte wijn bij.

sambal goreng taotjo

Tip: als je de sambal goreng een dag van te voren maakt komt dat de smaak nog meer ten goede!

sambal goreng taotjo

O ja, en wat zongen die baboe’s nu?

Cicaks (=soort hagedis) kropen in het geheim
op de muur
komt een mug
Hap!
En vervolgens opgegeten

Das voor kleuters toch dikke pret!

Adoe, selamat makan!

logo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Sambal goreng taotjo

  1. henk zegt:

    adoe,adoe adoe………… MANTAP !!!!
    sambal goreng, ach het is een eindeloze reeks van gerechten die je maken kan… en ik vindt ze allemaal tot nu toe heerlijk!!!
    sambal goreng ayam , ati ,babi , boontjes, ikan , kool , tempeh ,udang ,en zo kan je nog wel eventjes doorgaan…… maar wel pedas!!! ik ben een echte vuurvreter hahaha

    groet henk

    • Prakkie zegt:

      Hoi Henk,

      Das nou zo leuk van eten hè (vind ik): jij noemt een sliert gerechten en het water loopt mij al weer in de mond. O die Indonesische keuken vind ik zo smullen! Dat was ook de eerste keuken waar ik me op stortte toen ik voor mijzelf ging koken (weg bij paps en mams, waarvan de laatste errug goed kon koken, ook Indisch!). Me helemaal klem gekookt en veel geprobeerd. En na al die jaren en veel verschillend gerechten (meermaals) maken nog… water in de mond. Zou het in de genen zitten? Toch heimelijk roots in dat land?

      Geniet van je verblijf daar!

      Groet,
      Prakkie

  2. henk zegt:

    hoi prakkie,

    leuk dat je elke keer weer een reactie teruggeeft…;-))
    het grappige vindt ik, dat heel veel gerechten hier weinig tot nooit op tafel komt bij de gewone man.. sambal oelek, dat wel en sambal bawang merrah… maar de uitgebreidere samballans, die zijn gewoon te duur voor de orang miskin . de arme mensen dus.
    het verschil hier in de desa is enorm met de stad… groente kopen?? er komt vaak helemaal geen groente hier op tafel…. witte rijst met sambal……………. en met een beetje geluk wat tempeh of tahu erbij.
    ik wacht met smart op je volgende recept…..

    groetjes henk

    • Prakkie zegt:

      Dag Henk,

      Maar ik vind het reageren ook leuk hoor!
      En adoe Henk, gezellig babbelen toch zo nja?

      Ik weet niet of jij daar toen al was, maar – aansluitend op jouw bericht van armoede – is er een periode geweest dat de lomboks en de rawitjes razend duur waren (zie mijn blogbericht: https://prakkie.wordpress.com/2011/04/03/okke-tussen-dure-lomboks/). Dat betekende voor de arme bevolking daar dat zelfs de nagenoeg enige smaakmaker in hun eenvoudige maaltijd onbetaalbaar was geworden. Kortom: een nog karigere maaltijd dan jij al beschrijft. Wordt in het bijgaande filmpje ook vertoond. Tja, buiten de stad is het armoe troef. Jij zal daar naast al het moois ook genoeg schrijnends zien.

      Groet!
      Prakkie

      • henk zegt:

        ja, dure lomboks…….. dan maar een tomaatje in de sambal, niet zo lekker meer, maar toch wat smaak aan de rijst.laatst waren de rode uien niet te betalen… dan gaan die ook niet in de sambal of andere gerechten… geen of weinig smaak meer dus……
        ik heb denk ik 3 kilo rawit in de vriezer liggen, en pak er wat van als ik die nodig heb.. snijden als ze bevroren zijn , en hup het gerecht in of de pan… niet laten liggen,want dan worden ze vies slap..
        waar ik woon is zeer zeker hele erge armoede, je kan je soms niet voorstellen hoe 8 of 10 mensen in een hutje wonen…. regent het buiten, dan heb je die ook binnen ;-))
        ach, soms een arme stumperd wat toestoppen, en maar hopen dat ze het ook goed besteden….

        groetjes henk

        • Prakkie zegt:

          Hoi Henk,

          O ik gebruik de diepvries voor veel kruiden: lombok, laos, djahé, daoen djeroek, daoen salam, peteh bonen, serehblad, enz enz.
          Dat gaat heel goed. En daardoor altijd voorraad.

          Ik kan me voorstellen dat je om je heen zaken ziet waar we ons hier geen voorstelling van kunnen maken. En maar klagen in Nederland.
          Andersom zal het een worsteling zijn: je kan de wereld niet verbeteren, maar je zou andern zoveel meer gunnen.

          Mijn vader heeft een jaar of wat geleden (als oud strijder; politionele acties😦 ) Sumatra opnieuw bezocht. Tijdens zijn verblijf daar heeft hij her en der mensen wat toegestopt, de armoede ziend. Ik dacht nadien: zouden we van hieruit (Nederland) iets kunnen betekenen? Al is het maar één familie. Maar ja, waar begin je? En zoals jij zegt: nu maar hopen dat ze het goed besteden. Maar wat een contrast.

          Hé vriend, we blijven met beiden benen op de grond hè. Zouden we de wereld kunnen veranderen (ten goede), we zouden het doen. Tis mooi te lezen dat je oog hebt voor hen die het minder hebben. Want waar we staan en wie we zijn is voor een groot deel toeval. Dat maakt ook mij bescheiden.

          Groet!
          Prakkie

  3. henk zegt:

    wat je zegt prakkie, wat begin je met de hulp aan 1 familie??? en indonesie is zo onmens groot !!!en zoveel mensen die hier wonen…..
    ik hou het maar bij het soms wat toestoppen, en de rest laat ik maar over aan de regering hier..

    ik ga een lekkere pan nasie-goreng maken, daar heb ik opeens trek in!!

    groetjes van mij,

Geef een reactie

