Zelf mayonaise maken: simpel simpel simpel!

zelf mayonaise maken

Misschien schiet de stress al toe bij het lezen van de kop: “zelf mayonaise maken”.  Want o, dat is zo moeilijk! Want moet dat niet druppel- tot straalsgwijs de olie erbij? En de eierdooier moet zuiver? En alles op de juiste temperatuur? Want anders gaat het toch schiften? Althans zo wordt ons wijsgemaakt.

FLAUWEKUL!!!

Wil je mayonaise maken? De versie die ik je zo aanreik is simpel de simpel. “Simple come bonjour”, zoals de Fransen dat zo snedig kunnen zeggen. Of Duitsers, die goed Frans spreken. 🙂 Een eitje bakken is ingewikkelder! Jaha, das even een pittige stelling hè! Want er is niets moeilijks aan. Kan je kloppen, klop dan mee!
En: mooiere mayonaise koop je niet (nou ja, except Belze Majoneis, want die is onovertroffen. Ja, daar zit een uitdaging in! 😉 ). Dus waarom troep eten als je het zelf honderd keer mooier kan maken. En zoo eenvoudig. Dit eenmaal een keer zelf gemaakt denk je vol verbazing: waarom zou ik het nog langer kopen? BINGO!

En om dat ook nog maar eens te zeggen: suiker hoort niet in mayonaise! Maar kijk eens wat er in de supermarktschappen staat: allerhande zoete blèèèh!

Benodigdheden:

  • een eierdooier (kip, eend, uhhh)
  • een gelijke hoeveelheid mosterd (naar keuze)
  • een mooie olie (zonnebloem, arachide, olijf)
  • een beetje azijn of citroensap of limoensap (iets zuurs dus)
  • een beetje water

Neem een ruime schaal of bowl en een stevige metalen klopper.

Bereiding:

Doe de eierdooier in de schaal, voeg de mosterd toe. Klop tot een egale massa. Voeg nu de olie toe, dat mag best in een plons. Nu stevig roeren en de egale massa ontstaat vanzelf. Voeg meer olie toe. Mayoniase bestaat voor 75 tot 80 procent uit olie. Eenmaal de goede consistentie, voeg wat zuur toe en roer opnieuw goed door. En voeg wat water toe en roer opnieuw goed door. Proeven. Eeventueel nog tikkie mosterd? Eventueel wat zout en peper?

En klaar!
Nou, simpel of niet? Hooguit 5 minuten werk. Zet alvast de friet maar op!

Zelfgemaakte mayoniase

Mayonaise? I made it ma-yon-naise!

Kom maar op met die friet! Ook zelf gemaakt!

Zie ook het volgend onderhoudende filmpje: http://www.foodtube.nl/video/72/Supermayonaise

logo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Zelf mayonaise maken: simpel simpel simpel!

  1. Pingback: Aioli, Catalaanse knoflooksaus | Prakkie kookblog

  2. Pingback: Belze mayonaise (3) | Prakkie kookblog

  3. Sylvia zegt:

    Hallo Prakkie,
    ,
    Mag ik nog even terug komen op het zelf mayonaise maken?
    Ik maak al vanaf jouw bericht van oktober 2013 regelmatig op deze manier mayonaise.
    Nu heb ik al voor de tweede maal dat er geen binding optreedt bij het toevoegen van de olie.
    Eerst dacht is dat ik de dooier en mosterd niet homogeen genoeg had gemengd.
    Maar daar was vandaag bij het maken geen sprake van.
    Ik ben dus opnieuw begonnen en het resultaat was goed.
    Daarom blijf ik me afvragen waarom het 2x niet wilde lukken.
    Zou het kunnen dat ik het ei niet netjes genoeg heb gesplitst en er een beetje eiwit te veel in gekomen is.
    Ben benieuwd naar jouw antwoord.
    Prakkie, alvast bedankt.

    hartelijke groet,
    Sylvia

    • Prakkie zegt:

      Hoi Sylvia,

      Dank voor je reactie.
      En fijn alle keren dat het wel lukt, want eigen gemaakte mayonaise blijft toch smullen.
      En dat het soms niet lukt… Het is net als met slagroom kloppen: zo sla je in een paar klappen met de garde een schaal sneeuwwit en stevig en een andere keer lukt het voor geen meter en verdwijnt de dunne room in de koffie. Zo is het ook met de mayonaise. Misschien was er iets met het ei, de temperatuur niet goed. De bak wat vattig of juist niet. Voor mij net zo’n raadsel als voor jou.
      Ik weet zelfs van mensen die de blender er in zetten. De ene keer een mooie mayonaise, de andere keer blijft het dun.

      Ach, je moet maar zo denken: zo blijft koken ook spannend. Altijd weer de vraag: lukt het?
      Bak een cake! Zo staat ie te stralen tijdens het afkoelen en denkt iedereen dat je hem bij de bakker hebt gekocht. En zo zakt ie van treurigheid in elkaar. En de beide bereidingen precies het zelfde.

      Kortom: ik blijf me net als jij verbazen. Over koken. Maar ook over het leven. 🙂

      Groet van een medestander!
      Prakkie

      • Sylvia zegt:

        Dank je wel voor je reactie Prakkie.
        Ik ga gewoon door met mayonaise zelf maken, daarvoor is ie veel te lekker.
        Het risico van te dun neem ik in het vervolg op de koop toe!

        groet,
        Sylvia

        • Prakkie zegt:

          Hoi Sylvia,

          En mochten we wat over het hoofd zien, dan ben ik benieuwd of andere lezers van de blog de oplossing kunnen geven. Ik verloot er een pot Belze onder!

          Geniet van al het koken!
          Groet,
          Prakkie

  4. henk zegt:

    hoi prakkie,

    ik wil je even laten weten,dat ik toch ooooooo zo een lekkere mayo gemaakt heb!!! kippen-ei zout ,beetje azijn,wat water,klein beetje mosterd…..

    geen fratsen voor de rest, en ik vreet mijn buikje ronder en ronder!!! nog nooit zo een mooie romige mayo in elkaar gezet….
    zacht zuur,iets zoutig- maar niet TE! en mooi hangend aan de lepel…

    ik ben zoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo trots!!!!!
    fijn he, als het opeens en onverwacht zo lekker lukt!!

    de ganzen leggen ook weer eieren, en als de pot leeg is ga ik daar weer eens mee experimenteren///

    bersalam dari kawanmu

    • Prakkie zegt:

      Selamat datang kawanmu Henk!

      Ja, dat is zooo smullen, die eigen gemaakte mayo. Daar kan – wat mij betreft – nagenoeg geen fabrieks-pot tegenop. En: het is eigenlijk zo makkelijk en snel gemaakt. Terwijl men altijd denkt dat het ingewikkeld is. Welnee!
      Dus dank voor jouw reclame voor eigen maak.

      Tja en dan ben ik natuurlijk benieuwd naar de versie van jou met ganzeneieren. Jij boft maar daar in dat paradijsje: anda satu lelaki bertuah!

      Groet!
      Prakkie

  5. Pingback: Zomerse zalmmayonaise | Prakkie kookblog

  6. Pingback: Salade Niçoise | Prakkie kookblog

Geef een reactie

