Kip in geconfijte paprika

kip in geconfijte paprika

Met de benen op tafel en mijmerend over het leven, dacht ik: hoe zou het zijn om kip en paprika te combineren? Je zult wel denken, wat een merkwaardige gedachte, zo opeens. Is dat het leven? Ja inderdaad. Zo gaat dat bij mij. Ineens heb ik een aantal ingrediënten in gedachten en denk dan: daar ga ik wat van maken! Avond aan avond komen zo mijn gerechten tot stand. Grofweg was hte idee, zo mijmerend: kip bakken, daar dan de reepjes paprika aan toevoegen. En terwijl de kip gaart confijt de paprika, met als eindresultaat een wat zoetige zwoele kip.

Nou ja, aan het werk dan maar!

Benodigdheden:

  • 1 kilo kippenpoten (biologisch, van vel ontdaan)
  • 1 kilo paprika (rood, geel, oranje), schoongemaakt en in reepjes gesneden
  • olijfolie
  • een snuf djintenzaadjes
  • een handje rozemarijnnaaldjes
  • evt. wat verse tijm
  • 2 uien in dunnen halve ringen
  • 3 à 4 tenen knoflook, geplet en fijngesneden
  • zout
  • peper
  • een rode peper (fijngesneden)

Groene olijven in kwarten zouden er lekker door zijn.

Bereiding:

Doe in een stevige braadpan wat olijfolie en bak de kippenpoten aan beiden zijden goudbruin in een minuut of 15. Haal de kip uit de pan en het overtollig vet. Zet nu de ui aan in diezelfde pan, daarna knoflook toevoegen en even aanzetten, dan de rode peper en het djintenzaad. Doe nu de kippenpoten terug in de pan en voeg de reepjes paprika toe. Doe er de kruiden bij en schep een keer flink om. Deksel op de pan en laat 20 minuten stoven. Schep daarna nog eens om en voeg de groene olijven toe. Laat met deksel op de pan opnieuw 20 minuten stoven (op een heeel laag pitje). Dan deksel van de pan en laat nu het ergste vocht verdampen. Proeven! Wat zout en peper? Een beetje verse limoensap? Een kleddertje sambal oelek?

kip in geconfijte paprika

Lekker met grof brood en een groene salade zonder iets, want daar kan de paprika zoo over heen! En gewoon met handen eten hoor!

Heb je binnenkort een feestje? Maak direct een pan vol! Zo makkelijk heb je het nog nooit gehad. En zo smullen hebben je gasten nog nooit gedaan! Ga daar maar onbeschaamd van uit🙂

Lekker met rosé of een wat lobbige witte wijn.

Smullen!

logo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Kip in geconfijte paprika

  1. Sylvia zegt:

    Hallo Prakkie,
    Ik heb zojuist bovenstaand recept gemaakt. Kippepoten had ik nog in de diepvries evenals het kilootje paprika’s.( uit eigen kas en het teveel vries ik altijd in, gaat prima zolang je het maar in kleine beetjes tegelijk en bevroren toevoegt.)
    De groene olijven heb ik moeten vervangen door zwarte(10 gehalveerd) en het sap van de limoen door citroen aangezien ik het voorgeschrevene niet in huis had.
    Ik heb geproefd en het smaakt verrukkelijk! Straks opeten als mijn man thuis komt. Voor erbij heb ik een grof bruine bol met zonnebloempitten en of mijn wijntje lobbig is moet ik nog afwachten.
    Het geheel was wel vrij vochtig maar te lang inkoken leek me geen goed idee.

    Op zo’n regenachtige dag als vandaag is het o zo leuk om de keuken in te gaan voor een recept zoals dit.
    groeten en hartelijk dank!
    Sylvia

Geef een reactie

