Nieuw in de pannenhoek: ovale gietijzeren stoofpan!

pannen

Lettend op de kasstromen in deze tijd zijn er soms onaangename uitgaven. Opeens begeeft de wasmachine het (voorgoed…), of de auto vergt een dure reparatie. Of in plaats van één tweewieler heb je opeens twee eenwielers, doordat de fiets de pijp aan Maarten geeft, wie die Maarten dan ook is.

Maar andersom komt ook voor: opeens een voordeeltje! Twee voor de prijs van één. Of je favoriete product ineens sterk afgeprijsd. Of gratis tanken, omdat de benzineboer jarig is. Dat soort zaken.🙂

In het verlengde van die gedachte had ik me recent toch een euroknaller!

Euroknaller

U weet onderhand wel dat ik een grote Frankrijk-fan ben! En dat de hypermarché aldaar voor mij een uitje is. Zoals anderen naar de dierentuin of het pretpark gaan, zo ga ik naar de hypermarché. Er is daar geen sprake van entree-prijzen, maar ik zou ze zoo betalen! Voor mij het uitje van de week! Een dag lang lekker snuffelen aan al die producten. Kijken (en soms ook “nie kopen”. Ook mijn kasmiddelen zijn immers beperkt. Wat is daar overigens de Franse equivalent van: “kijken niet kopen”?), ruiken, voelen. En zo verglijdt de dag en vult zich gestaag de winkelwagen. Met food, maar ook met non food. Allemaal overweldigend, allemaal verpletterend veel keus! Water in de mond.

En dan de paden met keukengerei: ik zou er wel willen blijven wonen! Wat een feestje! Wat een eindeloos genoegen! En veel van wat daar staat heb ik misschien al, maar dan nog is het heerlijk om het allemaal te zien en te voelen en te ruiken. Oohhh, wat een mooie mannenpan! Wat een mooie braadpan! Wat een mooie spatel! Dat soort dingen.

Snuffeld en genietend langs de schappen schuifelend valt opeens mijn blik – in één van die vele winkels (ja echt, ik loop ze allemaal af…. Hoe onsnik kan een mens zijn :-(  ) – op een prachtige ovale gietijzeren pannetje. “Ach wat een dotje”, is het eerste wat ik denk. En je ziet die pan dat ook denken terwijl ze mij ziet. Verliefd! Vrienden voor het leven!  Wat je ook kost: ik neem je mee! Dat werk. Ik zag een nieuwe parel voor in mijn pannenhoek!

IMG_0654 IMG_0656

En nou komtie: ze kostte bijna niets!

Had ik hier te maken met een winkeldochter? Nou als dat zo was: wat een dochter! Voor nog geen 15 euro (ja echt!) was ik de trotse bezitter van een ovale gietijzeren pan! Mooi formaat (28 x 21 x 11 cm; l x b x h) en prima buikbaar.  En al was er twijfel bij mij rond de prijs, bij de kassa werd een en ander bevestigd: een koopie, de aanbieding van mijn leven! Terwijl ik van ontroering stond te sniffen en te snotteren, tikte de cassière af, alsof dit de normaalste zaak van de wereld was. Een wereldwijf! Ik heb betaald en ben min of meer naar de auto gerend, menend dat ze achter me aan zouden komen: “Monsieur, monsieur, il y a une erreur!” Maar gelukkig, niemand volgde mij. Ik had de prijspakker van de week.

En zo reed ik met mijn nieuwe liefde de parkeerplaats van de hyper af op weg naar… Tja, op weg naar wat? Misschien wel op weg naar een leven lang samen koken!

slotlogo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Nieuw in de pannenhoek: ovale gietijzeren stoofpan!

  1. Wow! Dat is echt een mazzeltje.,,
    Ik heb ook zo’n mooie ovale. Donkerblauw metallic. Echt zo fijn, en ja, een juweeltje op het fornuis.

    • Prakkie zegt:

      Hoi Ria,

      Ja, pannen is een tik van mij. Daar kan ik echt verliefd op raken (wel tot normale proporties hoor😉 ). Maar eenmaal wetend dat… En bij echt dure pannen veel terug naar de betreffende winkel en kijken en voelen en nog eens de prijs in me opnemend. En uiteindelijk toeslaan. Of niet, als het me toch te gortig is. Zo wacht ik nog altijd op een aanbieding van de confituurpan van Demeyere…
      Zo’n beauty… Maar ook een stevige prijs.😦
      http://www.demeyere.be/default.asp?SLID=2&CID=3868

      Ach er moet ook iets overblijven om te dromen.

      Dank voor je reactie!
      Groet,
      Prakkie

  2. Pingback: Kip in witte wijn, met groene olijven, tomaten en ansjovis | Prakkie kookblog

Geef een reactie

