Vis met kalamata-olijven in tomatensaus

witvis met kalamata-olijven en tomatensaus

Bij vis moet ik altijd denken aan “The old man and the sea” van Ernest Hemingway. En speciaal de scène waarin Santiago aan zijn scheepsmaatje Manolin vertelt dat je vis altijd met graat en al moet opeten, omdat in de graat de meeste energie zit. Goed kauwen om tussen tanden en kiezen de graat te vermalen en dan doorslikken.

The old man and the sea

Na het lezen van dat verhaal heb ik die aanpak ook enige tijd gevolgd (ik was toen nog een kleine Prakkie en mijn moeder had niets in de gaten ;-) ), maar ik vond het uiteindelijk toch geen feestje. Het enige voordeel was, dat ik zo was verlost van het gefrunnik naar graten in de vis, want ik peuzelde ze nu met “huid en haar” op!

Helaas ben ik nooit gaan lijken op die tanige Santiago uit deze novelle van Hemingway. Was dat mijn streven? Uiteindelijk toch maar gegaan voor het fileren van de vis.
Ach, de oude Santiago is allang dood. Ik hoef me dus niet meer te schamen.

Vandaar dat ik in dit gerecht zonder schaamrood op de kaken gebruik maak van visfilet. Maar wil je anders, dan doe je anders. Santiago zal trots op je zijn!

Benodigdheden

  • 500 gr. witvis (duurzaam!) van welke soort dan ook (tilapia, koolvis, kabeljauw, pangasius e.d.)
  • 1 handvol kalamata-olijven, ontpit en in helften gesneden
  • 3-4 tenen knoflook, geplet
  • 1 bosje basilicum
  • 1 verse rode peper, overlangs in vieren
  • olijfolie
  • 400 gr tomaten (uit blik of pak)
  • zout
  • peper
  • beetje rode wijnazijn
  • 3-4 ansjovisjes, in grove stukjes.
  • 250 gr. cherrytomaten, de helft doormidden, de andere helft in kwarten
  • 100-150 gr pasta, al dente gekookt
  • 200-250 gr sperzieboontjes,  beetgaar en door de helft

Bereiding:

Verhit op een laag vuur een pan met dikke bodem. Verwijder de blaadjes van de basilicumplant en snijd de steeltjes fijn. Doe een beetje olie in de pan en zet hierin de knoflook en de basilicumsteeltjes aan. Voeg de rode peper toe en de ansjovisjes.  Schep af en toe om. Voeg nu de tomaten toe met wat peper en zou. Roer om en laat een minuut of 20-30 staan op laag pitje. Zorg dat de tomaten wat kleinere stukjes worden. Proef en voeg eventueel een beetje rode wijnazijn toe en nog peper en zout naar smaak.. Als de saus af is, doe dan een handvol in tweeën gesneden cherrytomaatjes door de saus, samen  met wat fijngesneden basilicumblad.

witvis met kalamata-olijven in tomatensaus

Zet de oven aan op 200-220 gr.

Bepeper en bezout de filets en bak de witvisfilet in een drup olijfolie in een (anti-aanbak) pan. Heel kort. De vis is goed als het transparante is verdwenen.

Neem nu een rechthoekige ovenschaal, vet deze licht in met wat olijfolie. Doe daar en pasta in en een deel van de boontjes. Giet daaroverheen de tomatensaus en leg daarop de vis . Strooi daar de kwarten cherrytomaatjes over en de halve kalamata-olijven. Besprenkel een en ander nog met een beetje olijfolie en zet nog kort in de over 10-15 minuten.

witvis met kalamata-olijven in tomatensaus

Doe er vlak voor serveren nog lekker wat fijngesneden basilicumblad overheen.

witvis met kalamata-olijven in tomatensaus

Geef er de rest van de boontjes bij.

Eventueel met krokant gebakken aardappeltjes uit de oven?

Of laat de pasta en de boontjes eruit weg en serveer het met geroosterd brood.

En de wijn? Neem een friszurige droge witte wijn.

Eet smakelijk!prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

