Lauwwarme salade van champignons met kidneybonen en zo.

Lauwwarme salade van champignons met kidneybonen en zo

Een stevig gerecht eten, maar er dan een lightweight bijgerecht er bij zoeken. Herkent u die overweging? Ik zat daar mee toen ik besloot geconfijte eend te gaan eten. Dan is het slim er iets bij te geven dat evenwicht brengt in de zwaarte: balans! Overigens kom ik nog terug op die geconfijte eend!

Ik dacht aan iets van salade, kidneyboontjes (passen erg goed bij eend), champignons. Daar zou wel een scherpje bij kunnen (rode peper) en iets fris. Tomaat? Afijn, je bent gelijk getuige van mijn culinaire overwegingen. De een maakt kruiswoordpuzzels of lost sudoku’s op, ik los graag culinaire puzzels op!

Benodigdheden (2 pers.):

  • 1 zakje veldsla à 75-100 gr.
  • Blikje kidneybonen
  • 1 bakje grotchampignons
  • 10-12 kalamata-olijven ontpit, gehalveerd
  • 15-20 kleine snoeptomaatjes
  • 1 rood pepertje
  • 2 à 3 tn knoflook
  • Snuf djintenzaadjes
  • Handvol gepelde pistache-nootjes, grof gehakt
  • Roomboter/olijfolie
  • Wat lente-ui

Bereiding:
Hak de grote champignons in zessen, de middenmoot in vieren en de kleinere in tweeën, zodat ze allemaal min of meer een gelijk formaat hebben. Bak in een lik boter de champignons op hoog vuur bruin. Schep met grote regelmaat om. Haal ze uit de pan en laat afkoelen. Bak in een beetje olie de kidneybonen op hoog vuur. Voeg tijdens het bakken de snuf djintenzaadjes toe. Voeg aan het eind de fijngesneden knoflook toe en zet even aan. Zet de kidneybonen na bakken apart in een grotere schaal voor afkoelen. Snijd de rode peper fijn. Snijd de snoeptomaatjes in ringen (grotere in drieën en de kleinere in twee).
Meng nu in een schaal de (lauw geworden) champignons met de (lauw geworden) kidneybonen en de overige ingrediënten. Proef op peper en zout! Als je hebt: wat ringetjes lente-ui!

Lauwwarme salade van champignons met kidneybonen en zo

Op het bord: een bedje van veldsla en daarop de lauwwarme salade. Lekker met geroosterd brood en roomboter. En doe er een lapje gebraad bij. Of geconfijte eend. Of een gebakken visje.

lauwwarme salade met geconfijte eend

Alternatief:
Besprenkel vlak voor opdienen de lauwwarrme salade met wat limoensap en doe er verse korianderblaadjes over.
Het water loopt me nu al weer in de mond…

prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Lauwwarme salade van champignons met kidneybonen en zo.

  1. Karretje zegt:

    Ha die Prakkie,
    Als ik geconfijte eend eet, dan maak ik daar vaak linzen bij klaar met wat fijngesneden wortel, prei, ui, knoflook, rozemarijn, tijm. Ook deze combinatie smaakt prima, al zeg ik het zelf.

    groet Karretje

  2. Prakkie zegt:

    Hoi Karretje,

    Dank voor je reactie!
    O, maar dat lijkt me ook een prima versie hoor. Linzen vind ik sowieso smullen.
    Ik ga het een keer proberen!

    Groet!
    Prakkie

  3. Pingback: Ingeblikte eend, geconfijte eend, confit de canard | Prakkie

  4. Pingback: Een makkelijke kerst (maaltijd)! | Prakkie kookblog

  5. Pingback: Smikkelen met Oud&Nieuw: op naar 2015!!! | Prakkie kookblog

Geef een reactie

