Ingeblikte eend, geconfijte eend, confit de canard, eend in blik

geconfijte eend confit de canard

Er zijn natuurlijk meerdere redenen om naar Frankrijk af te reizen. Er zijn zelfs meerdere momenten die zich uitstekend lenen om naar Frankrijk af te reizen. Ik kan me zelfs voorstellen dat er gekozen wordt om voorgoed (!) naar Frankrijk af te reizen. Natuurlijk, Nederland is ook leuk, heeft ook veel te bieden. Maar Frankrijk… De uitdrukking is toch ook: “leven als god in Frankrijk”.

Eenmaal in Frankrijk grijp ik ook altijd de gelegenheid aan wat inkopen te doen waar we eenmaal thuis veel plezier van kunnen hebben. Dat kunnen pannen en schalen zijn, maar ook ingrediënten voor gerechten. En soms kant-en-klaar. Ja nu zul je wel schrikken: Prakkie koopt kant-en-klaar? Dat is toch niets voor Prakkie? Ach het is ook maar net wat je onder kant-en-klaar verstaat. Het rijke assortiment van een traiteur is ook kant-en-klaar. Nou… daar wil ik wel een middagje doorbrengen hoor!🙂
“Que ce que vous voulez manger plus?”

Afijn: ik doel dus op geconfijte eend (in blik).

confit de canard geconfijte eend

Dat vind ik vallen buiten de categorie zakjes/pakjes. Vandaar. Overigens: vind je het leuk zèlf eendenboutjes te confijten, dan kan dat! Alleen:

1. Rauwe eend is hier te lande niet zo voorradig (kijk even bij de betere poelier) en

2. De bereiding vergt wel even geduld.

Ik trek gewoon een blik los! In Frankrijk volop verkrijgbaar (al lopen de prijzen allengs wel op), maar in Nederland zelden aangetroffen. En er zijn ook Franse supermarkten in België actief: als je het de moeite vindt heen en weer te rijden…

De geconfijte eend is zowel koud als warm te eten. Bij koud zullen de stukken eend echt even op kamertemperatuur moeten komen, om al het overtollig eendenvet kwijt te raken. Ook dat is geduld (of gewoon op tijd het blik lostrekken). Eenmaal  “uitgelekt” kan het velletje van de boutjes af en kunnen de botjes eruit. Het is veelal zo gaar dat dat een klusje van niets is. Hoe fijner je te werk gaat, hoe mooier de hompjes vlees die je overhoudt, want let op: het valt vlug uit elkaar (in vezeltjesvlees). Deze eendenbrokjes kunnen ook erg goed verwerkt worden in een omelet! Of wat dacht je van een eendenragout? Kortom: het kant en klare product biedt veel mogelijkheden.

Wil je de eendenboutjes warm serveren? Stort dan de inhoud van het blik in een ruime platte pan en laat heeeel rustig het vet verwarmen (en daarmee de eend). Geen gebobbel en gekook, de eend is immers al gaar. Je moet er echt even bij blijven en tussentijds checken. confit de canard geconfijte eend

Goed doorgewarmd kunnen de boutjes op een bord, waarop een laag keukenpapier is gelegd. Gun de boutjes ook even om dat overtollig vet kwijt te raken. Eendenvet is machtig eten (in termen van verzadigend). Maar eend is ook machtig eten (in termen van SMULLEN!). Je kunt de boutjes zo nuttigen (verwijder dan wel het vel), maar je kunt ze ook even onder de grill zetten voor een krokant velletje.

Tja en wat doe je erbij? Eend leent zich erg goed voor peulvruchten (vind ik :-) ). Vanwege het machtige eten (in de betekenis van “zwaar”), zou ik er verder niet al te veel heftigs bij doen. Hooguit een beetje aardappel uit de oven (in eendenvet gebakken). Maar een lekkere salade is ook een mooie (en frisse) combinatie. Afijn, dat is ook een kwestie van uitproberen.

En schenk er een stevige rode wijn bij, dat kan die eend best hebben!

En let op: het eendenvet  gooien we natuurlijk niet weg! Dat is prachtig om in te bakken en te stoven en kan in een goed afgesloten pot of bak (in de koelkast) lang worden bewaard. Kijk, zo komt zelf confijten toch onder handbereik. Maar dat confijten kan je ook met varkensvlees doen hoor. Of met kip. Als je het maar langzaaaam laat gaan, gun het de tijd, geen haast. Houd de kookthermometer paraat!

En neem van mij aan: confit de canard smaakt het hele jaar door en niet alleen met kerst…

prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Ingeblikte eend, geconfijte eend, confit de canard, eend in blik

  1. Pingback: Lauwwarme salade van champignons met kidneybonen en zo. | Prakkie

  2. Karretje zegt:

    Zooo Prakkie,

    Had je de caravan opgevuld met blikken? En dan nu maar met regelmaat smullen van die overheerlijke eend, want die is om te zuigen zo gaar en lekkerrr!

    groet Karretje

    • Prakkie zegt:

      Hoi Karretje,

      Dank voor je reactie!
      Ja, het blijft smullen hoor, geconfijte eend, mooi mals vlees.
      En uit blik ook makkelijk en vlot in bereiding.

      Het zou mooi zijn als een Nederlandse super dit in het assortiment zou opnemen.
      Maar die ben ik nog niet tegengekomen. De Dekamarkt zou tegen de kerst aan het in de aanbieding hebben.
      Maar ja, die hebben we hier niet in het dorp.
      Dus is vakantie in Frankrijk hèt moment. Naast andere leuke zaken uit Frankrijk.
      Overigens zijn er ook Franse supermarkten (Carrefour) actief in België (das weer wat dichterbij), net over de grens.
      Dat zou ook nog een optie zijn.

      Ach, als we de winter maar doorkomen!

      Groet!
      Prakkie

  3. Pingback: Een makkelijke kerst (maaltijd)! | Prakkie kookblog

  4. Pingback: Ingeblikte eend, geconfijte eend, confit de canard, eend in blik (2) | Prakkie kookblog

  5. Robert Brinkhorst zegt:

    Hallo Prakkie,

    Leuk om te zien dat je ook een liefhebber bent van Confit de Canard. Ik nam vroeger ook altijd blikken van Labeyrie mee na vakantie in Frankrijk. Omdat ik afgelopen zomer in Nederland ben gebleven maar eens online gaan zoeken om mijn voorraad aan te vullen. Betrouwbaar adresje gevonden, niet veel duurder dan in Frankrijk. Ook leuke nieuwe recepten tegengekomen: http://www.confit-de-canard.nl. Ik kan er weer even tegenaan!

    Groeten en succes verder met je blog, vind hem erg interessant!

    Robert

    • Prakkie zegt:

      Hoi Robert,

      Dank voor je enthousiaste reactie en dank voor de complimenten!
      Ik denk dat je veel Frankrijkgangers blij maakt met dit mailadres. Want ja, ik neem ook blikken mee, maar opeens is de voorraad dan op… Nu hoeven we niet meer te wachten tot de volgende zomervakantie!

      Ik ben niet zo van “blik los!!!” als het om eten gaat, maar voor confit de canard maak ik graag een uitzondering.

      Groet!
      Prakkie

      • Antonne zegt:

        wat dacht je van Vers uit de Gers!

        • Prakkie zegt:

          Dag Antonne,

          Dank voor je reactie.
          Water loopt me in de mond! Wat leuk ook, de vorm die je gevonden hebt om de producten op deze manier aan de vrouw/man te brengen. Mooie foto’s!
          Als ik in de buurt ben kom ik graag een keer kijken/proeven/ruiken/babbelen. Ik zal je site ook opnemen op mijn blog, dat vind ik wel leuk.
          Zou mooi zijn als je nog een link hebt naar de producten: ik denk dat bezoekers van je site ook graag door zullen willen klikken in het lijstje producten dat je aanbiedt.

          Dank voor je aanvulling ‘et bonne chance’ met je mooie producten!

          Au revoir!
          Prakkie

Geef een reactie

