Italiaans: risotto met witvis

visboer

Een van mijn favoriete rijstbereidingen is risotto. En dan niet omdat het lekker makkelijk is “rijst en bouillon in de pan en klaar!”, want dat is het niet! Risotto bereiden vraagt beslist aandacht!

Risotto dus. Het leek me dit keer leuk er vis door te doen. Nu heb ik wel eens risotto al tonno gemaakt, maar verse tonijn is nogal aan de prijs. En die uit een blikje vind ik niet te hachelen 😦  . Dus witvis moest het worden! Dat werd ook direct beaamd door mijn visboer: risotto ai frutti di mare! Hij keek er ook erg blij bij. Mijn visboer heeft Italiaanse roots (zegt ie…;-)  )
Maar dat frutti di mare… Mosselen, inktvis, garnalen, kokkels, witvis. Lekker hoor, maar dat zou me wat te veel worden. Nee, ik wilde alleen witvis. En dan wel een mooie visbouillon gebruiken om de rijst in te garen. Tonio had een paar prachtige moten liggen en pakte ze in. En terwijl hij mij de moten aanreikte vroeg hij nog of ik wel wist hoe ik risotto moest maken. Ik dacht even: wie denk je dat je voor je hebt? Maar het is een reuze aardige visboer, die altijd klaar staat om zaken uit te leggen. Hij pakte direct een kladblok en begon te schrijven en met veel gebaren te vertellen: “oké Prakkie, ascolta! Come primo…”

Sofrito: zet een fijngesneden uitje aan in wat boter op een zacht vuurtje. Voeg eventueel wat fijngesneden knoflook toe en wat rode peper (en evt. een snuf komijnzaadjes). Tostatura: draai het vuur nu wat hoger en voeg de rijst toe, laat dit (zachtjes) bakken tot de rijstkorrels licht doorzichtig worden. Schep meermaals om en om. Sfumare: voeg 1 à 2 glazen witte wijn toe. Brollo: voeg nu de bouillon toe, eerst een grote hoeveelheid, daarna als deze is opgenomen, kleinere hoeveelheden. Roer regelmatig. Mantecatura: als de risottorijst gaar is, voeg je boter en parmezaanse kaas toe. Laat nog even smelten en dien op!

“Grazie Tonio e arrivederci a presto!”

alessandro-persico-e-sua-moglie-viola1-356x475

Benodigdheden (2 pers.):

  • Risottorijst, 150 gr.
  • Panga- of tilapiafilet (of kabeljauw e.d.), 300-350 gram
  • Roomboter
  • Olijfolie
  • 2 à 3 tn knoflook, fijngesneden
  • 1 klein uitje, fijngesneden
  • Djinten, een snuffie
  • Rode peper, zeer fijngesneden
  • Doperwtjes 100- 150 gr.
  • Winterwortel 100-150 gr.
  • Champignons
  • Ansjovis, 2 à 3, fijngesneden
  • Visfond (pot 250 ml)
  • Zout
  • Peper
  • Parmezaanse kaas, van een blok!
  • Peterselie, blad en stelen apart, beiden fijngesneden
  • Droge witte wijn
  • Snuf koenjit (of neem saffraan als je dat leuker vindt)

visboer

Bereiding:

De champignons in gelijke delen snijden (kleintjes in z’n geheel, iets grotere door de helft,  weer iets groter in vieren enz.). Bak de champignons in een pan met dikke bodem in een beetje olijfolie goudbruin. Ze zullen flink slinken, maar dat komt de smaak ten goede. Zet apart.

De wortel kan overlangs in vieren en dan in flinterdunne kwartplakjes. De doperwten en de wortel kunnen bij de rijst, terwijl deze gaart. Je kan ze ook afzonderlijk garen en aan het einde toevoegen. De gecombineerde versie zoals ik die deed ging ook prima.

Sofrito! 🙂 Neem een lekker grote pan (Ø 30 cm). Zet in een beetje olie en roomboter het uitje in aan. Voeg bij glazig worden van de ui de knoflook toe, de djinten en de helft van de rode peper (zeer fijngesneden). Zet even aan. Voeg de ansjovisstukjes erbij. Doe dan de risottorijst in de pan en schep dit even goed om totdat de rijst glazig ziet (tostatura!). Voeg nu de witte wijn toe (sfumare!). Dan “brollo”: beetje bij beetje wordt nu de visfond en/of bouillon toegevoegd. Doe er de fijngesneden stelen van de peterselie bij. Voeg een snuf koenjit toe (of saffraandraadje). Schep lekker om en houd het vocht in de gaten. Voeg wortel en doperwten toe. Schep de risotto steeds om en voeg voortdurend vocht toe als het voorgaande is opgenomen. Dat vergt even wat aandacht en tijd. Dit is ook geen gerecht om bij weg te lopen om even je moeder te bellen of weet ik wie. Stapje voor stapje zie je de rijst wellen en garen. Proeven! De bite van de rijst geeft aan hoe lang het nog moet. En: eenmaal gaar is feitelijk klaar!

Tonio zei dat risotto als golfjes door de pan moet gaan bij het omscheppen. Mooi beeld hè? En dat is hier ook het eindresultaat! Ik zie het, lobbige golfjes. Tonio grazie!

Mantecatura: als de risotto bijna gaar is, voeg dan een klodder roomboter bij en schep nog even goed door. Proef! Eventueel wat peper en zout.

Snijd de visfilets overdwars in twee (ik had twee visfilets: dat zijn dan 4 helften!) en schep de risotto in de pan aan de kant zodat de filets op de bodem kunnen liggen en schep de risotto er weer overheen. In de laatste garing van de risotto gaart nu ook de vis. Is de risotto klaar, draai dan het vuur onder de pan uit en laat even rusten (5-10 minuten). Door de warmte van de pan en de risotto gaart de vis net mooi. Doe er een flinke greep fijngesneden peterselieblad bij en nog wat van de rode peper (zeer fijngesneden).

risotto met witvis

Schep nu op de voorverwarmde borden een mooie verdeling van een beetje risotto en wat van de witvis. Als je dat voorzichtig doet blijft de vis ook mooi aan elkaar. Frummel er nog wat van de peterselie overheen.

Aan tafel!

Rasp er daar nog wat parmezaanse kaas van het blok overheen en eten maar! En alleen met een vork! Italianen gebruiken geen lepel of mes. Staat ook lekker stoer!

risotto met witvis

Doe er eventueel een toast of geroosterd broodje bij voor de bite. En wil je iets van groene salade: kan allemaal!

Buon apetito!logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Italiaans: risotto met witvis

  1. Lijkt me heerlijk! Ga ik binnenkort ook eens proberen…

  2. henk zegt:

    mes,vork,lepel???? een mooi gerecht,om met je handen te eten……………………. ja,net als bij de inboorlingen,zou mijn ouwe heer zeggen!!! om vervolgens een ferme tik met een sendok [ lepel] op mijn vingers te geven. 😉

    selamat makan prakkie… met of zonder lepel

Geef een reactie

