Op herhaling: Belze majoneis

frites en mayonaise

Recent had ik het over mooie mayonaise. Ik prees Belze majoneis aan: zuiver, tikkie zurig, maar vol van smaak zonder rare zoetigheid (die ook niet in mayonaise hoort) en andere vreemde toevoegingen: kortom een echte mayonaise! Mayonaise zoals mayonaise hoort te zijn. Sommige adepten zullen roepen: de smaak van vroeger! En gelijk hebben ze!

Belze Majoneis

Nu was er recent een mayonaisetest bij de Vara in het consumentenprogramma Kassa!
Je kunt je voorstellen dat ik op het puntje van mijn stoel zat. Al zoveel mayo’s geprobeerd en zoveel als matig tot onvoldoende gekwalificeerd, dat ik benieuwd was naar de uitkomsten van deze proverij, te meer er een aantal deskundigen (professionele proevers) bijzaten, waarvoor ik mijn koks-petje af neem!

Nu weet ik niet wat van VARA’s Kassa de overweging is geweest de merken mayonaise samen te nemen zoals ze in dit programma hebben gedaan. Is dat een willekeurige keus geweest? Of is er over nagedacht? Maar wat zijn dan de argumenten geweest juist deze tien soorten te selecteren voor een vergelijk? Je voelt hem al een beetje aan komen: hier rammelt het onderzoek…. Dat wordt nog erger als je je realiseert dat bij deze test eigenlijk appels met peren werden vergeleken. Immers, mayonaise mèt en zonder suiker werd hier door elkaar heen aangeboden.

Das vreemd…, want:
1. Suiker hoort helemaal niet in mayonaise. Wil je het toch toevoegen, van mij mag je, maar in geen enkel zelfmaakrecept staat dat;
2. Ik zou om die reden (het hoort er niet in!) de versies met toegevoegde suiker niet opnemen in een smaaktest. Sterker nog: op de VARA-site is een filmpje geplaatst waarop te zien is hoe er mayonaise zelf wordt vervaardigd (o.a. door Erik van Loo, 2 Michelin sterren!). En raad eens wat er niet op de ingrediëntenlijst staat? Juist, suiker!

Dat professionele proevers (ik acht ze hoog!) op zoek zijn naar balans in smaak is prima, maar kijk dan ook naar de samenstelling van het product, de ingrediënten.
Kortom, zo’n proefsetting is leuk en lovenswaardig, maar houd het dan wel zuiver. Proef dan als je het persé wil 2 versies: mèt suiker en zonder toevoeging van suiker. Dat mis ik hier. Een tip voor de volgende mayoproeverij? Daarom vind ik de uitslag ook discutabel. Das jammer.

Nu zult u denken:
– “Prakkie preekt voor eigen p’rochie!” (🙂 )
– “Over smaak valt niet te twisten!”
– “Kan je het niet hebben dat Belze niet heeft gewonnen?”

Ik zou zeggen: kom maar op met de discussie! Ik ben benieuwd naar jullie argumenten!

En ondertussen wel doorgaan met dat proeven hè! Ook van andere producten. Want dat blijft leuk hoor. En zeer leerzaam! Kan je thuis ook doen: koop een paar versies binnen één productsoort en test zelf (blind!): wat is naar jou idee het beste/lekkerste (pindakaas, roomboter, olijfolie, chocolade, enz. enz.)? Dat kan tot zeer grote verrassingen leiden (en niet altijd tot glorie van de grote merken!). En soms valt je favoriete merk door de mand. Ja, dat kan. Ik heb ook de winnaar van de mayo-test geprobeerd!

Maar houd het wel zuiver!

Wat dan weer wel leuk was: één van de proevers in die VARA Kassa mayonaise-proeverij was de eigenaar van een geweldige friteszaak in Amersfoort (2 vestigingen!). En dit is een echte Belze majoneis-fan. Kijk, daar gaan we dan weer van glimmen. Zwei Seelen, zoals de Duitsers dat zo snedig kunnen formuleren.🙂
En niet zomaar een friteszaak hè! Een prijswinnaar ( in de AD test!), gelauwerd!, mensen die geloven in het echte en eerlijke product. Die gaan voor kwaliteit. Waar iedere aardappel eigenhandig wordt geschild en vertroeteld en zo. Jaha, daar kijk je van op hè! Hoe vaak komt dat nog voor? Nou, wel in Amersfoort!

Zin in echte frites?
Dat toont u deze blog
ga dan als een speer
naar de frites van van Gogh!

Zegt het voort, zegt het voort
kwaliteit uit Amersfoort!

logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Op herhaling: Belze majoneis

  1. Pingback: Mayonaise? Belze Majoneis!! | Prakkie kookblog

  2. Bedankt voor de erkenning!

  3. Pingback: Belze mayonaise (3) | Prakkie kookblog

Geef een reactie

