Gebakken vis met zoetzure saus

dromen over eten

Ik droom zelfs over eten…

Tja, daar moet je misschien even van schrikken. Maar dat doe ik dus. Je kan over andere zaken dromen😉, of nachtmerrie’s hebben (ik denk nu: gebakken nachtmerrie, dat moet toch ook smullen zijn! Wel een grote pan nodig natuurlijk), maar bij mij komt in dromen prak voorbij… Tja, ik heet niet voor niets Prakkie! Sommigen lezen “opgewarmd prakkie”. Maar nee, daar doet deze jongen niet aan. Altijd vers, ook in mijn dromen.
Overigens zijn het veelal dagdromen.

Zoals een ander dagdroomt over verre reizen, warme stranden, mooie natuur (in welke vorm dan ook), zo droom ik over smullie gerechten (ook een soort natuur). En soms komt er zoveel voorbij, dat ik er zoo een week mee kan vullen. Jaha, das even wat anders dan voor het supermarktschap staan steunen, zuchten en denken: welk pakkie trekken we deze dag los?
Ja, lach er maar om, maar ik zie ze bijna dagelijks staan. Het enige dat ik dan kan doen is troostrijk een arm om de schouder van de betreffende heenslaan en hem of haar een visitekaartje in de hand drukken.

visitekaartje Prakkie 3Kijk dan  is die puzzel opeens een stuk makkelijker op te lossen!

De dagen daarna overal blije gezichten, steeds meer kinderen die een handtekening willen hebben van ‘oom Prakkie’. Handenschuddend ga ik door het winkelcentrum, meer en meer vrienden, ereburger van de stad, op het journaal, een lintje van de Koning! Tja…

En toen schrok ik dus ook weer wakker… Ghûh??
Ja, ik ben een dromer.🙂

Ik had zin in iets van vis, gebakken vis. En daarbij een zoetzure saus. Een beetje Indonesia. Nu ben ik niet van graten en zo. Dus is de makkelijkste versie: kibbeling, maar dan zonder kruiden.

Voor de vis:

Naar keus een gebakken vis, of – als je net als ik niet van graten houdt – een gebakken filet of een pondje kibbeling (overigens zonder kruiden!). Je kan ook zelf witvis kopen, beslagje maken, vis er doorheen en de vis dan bakken in wat olie.

Net wat je leuk vindt. Ik ging voor de kibbeling!

kibbeling

Voor de saus:

  • 1 schijf gula djawa of 5 el keukenstroop
  • 1-2 kopjes water
  • Blaadje daoen salam
  • Rode peper
  • 2 à 3 tn knoflook geplet en gehakt
  • Scheut azijn
  • Flinke scheut ketjap manis
  • Beetje sambal oelek
  • 5 – 7 bolletjes stemgember (fijn, door de knoflookpers!)
  • Scheutje shaoxing rice wine
  • Gembersaus, een flinke scheut
  • 1 klein blikje mandarijenpartjes
  • 1 blikje ananas, in zeer fijne reepjes gesneden
  • 1 rode ontvelde paprika in zeer fijne reepjes
  • 1 à 2 et. atjar tjampur
  • Bakje taugé
  • Winterwortel, fijne schijfjes in kwarten, gegaard
  • Aardappelmeel (om zonodig te binden)

Neem een pan en los in wat water de schijf gula djawa op. Doe daar op hetzelfde moment in: daoen salam, een scheut ketjap manis, de knoflook en de rode peper. Laat lekker inkoken. Als dat een stroopje wordt, voeg dan de overige ingrediënten toe, behalve de taugé en de wortel. Laat ook dat lekker één, worden. Voeg naar smaak eventueel nog sambal toe en/of zout. Mocht het te dik worden, voeg een beetje water bij. Als de saus op smaak is, dik deze dan in, voeg de wortel en de taugé toe, schep nog eens goed om. Proeven! Bij goed: aan tafel!

Gebakken vis met zoetzure saus

Zorg dat je ondertussen de rijst gaar hebt en de boontjes beetgaar.

logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

