Indonesische geroosterde kalkoen met zoetzure saus: turki pangang

kalkoen 2

Mijn slager Dennis had geweldige kalkoenfilet in de aanbieding. Niet in de aanbieding van “koopie”, maar hij stond het me aan te prijzen op een manier, dat ik het aanbod niet kon weigeren: ik zag het al in de pan liggen… Uit eerdere ervaringen weet ik nu: sappig en smakelijk vlees. En bij mijn slager: altijd de beste kwaliteit! Daarbij komt dat kalkoen per definitie “vrije uitloop” en daardoor “scharrelvlees” is. Hoe biologisch wil je het hebben? Daar kan geen kip tegenop. Ja, dit is echt één van mijn favorieten.

Kalkoenfilet

Nu heb ik al diverse bereidingen gedaan met kalkoenfilet, maar grillen nog nooit. En omdat ik in de “mood” zat van pangang – geen idee waar dat door veroorzaakt werd, maar zo gaat dat nu eenmaal bij culinaire geesten (zei mijn therapeut 🙂  ), dacht ik: waarom geen kalkoen pangang? Om Tjampoer zou zeggen: turki pangang. En dat dan met een lekkere zoetzure wat pittige pangangsaus (zelf gemaakt natuurlijk). Zie je het voor je? Goudgebruind en krokant korstje van de kalkoen, daaroverheen die pangangsaus… Het water liep mij (en de kalkoen) reeds bij voorbaat in het bekkie. Kijk zo word je bij het verscheiden (van de kalkoen welteverstaan) toch nog vrienden! Kloekelekloek!
Aan de slag!

Benodigdheden:

  • 500 gr. kalkoenfilet marineren in…
  • 3 eetl. ketjap manis,
  • sambal oelek of rood pepertje
  • 2 eetl. limoensap,
  • 2 teentjes knoflook,
  • 1 eetl. olie.
  • 2 theel.gember, fijngeraspt

Doe de Kalkoenfilet in een grote schaal en voeg hierbij de ketjap manis, de sambal oelek, het  limoensap, de fijngeplette teentjes knoflook, de olie en de fijngeraspte gember. Schep goed door, dek af en laat dit minstens een uur staan.

Ingrediënten voor de saus:

  • beetje olie
  • 2 – 3 schijven djahé (verse gemberwortel),  fijngeraspt
  • 2 tn knoflook
  • 1 pak gepureerde tomaten (pak van 500 gr.)
  • 1 el taotjo (bonensaus), fijngeprakt
  • 1 theelepel sambal oelek
  • 1 eetlepel suiker
  • scheutje ketjap manis
  • scheut shao xing rice wine
  • een scheutje witte azijn
  • een scheut gembersiroop
  • (evt. 2 theelepels maizena)

Bereiding:

Voor de saus:

Bak de knoflook in de olie in een steelpannetje op een heel zacht vuurtje. Voeg een lepel sambal toe en bak even mee. Voeg dan de fijngeprakte taotjo toe en bak even mee. Doe er dan de helft van de tomatenpuree bij, en laat het rustig inkoken. Vul steeds aan met de tomatenpuree (uiteindelijk kan het hele pak er door). Doe er de fijngeraspte verse gember bij. Voeg een scheut shao xing rice wine toe, de suiker en de gembersaus. De saus moet enigszins inkoken waardoor ze ook wat lobbig wordt (en dan hoeft ze wat mij betreft niet te worden ingedikt). Voeg wat azijn toe. Proef steeds en voeg zonodig ingrediënten toe. Wat zout! Wat limoensap!

Voor de kalkoen:

Haal de kalkoenfilets uit de marinade en dep ze goed droog. Meng in een schaaltje ketjap manis met wat olie en een likje sambal oelek. Kluts dit even goed door (het wordt een lobbig stroopje!) en smeer hier de kalkoenfilets aan alle kanten mee in.

Doe in een ovenschaal een rekje. Giet het restant van de marinade op de bodem met eventueel wat water. Leg de kalkoenfilets op het rek, ingesmeerd met de ketjapsaus. Zet de filets nu in de oven en bak ze. Kijk steeds even. Draai regelmatig om en blijf de filets besmeren met het ketjapmengsel. Indien de filets bijna gaar zijn: draai de oven nog even op grillstand en grill de filets mooi bruinkrokant aan beide kanten. Blijf erbij!, want door de hitte verbrandt (de suiker!) snel.

gegrilde kalkoenfilet, turki pangang

Laat de kalkoenfilets even rusten en dek dan de borden op.
Ik at dit met boontjes en rijst. Wees lekker gul met de saus, want dat máákt dit gerecht.

gegrilde kalkoenfilet met pangangsaus, turki pangang

Wat een sappig gerecht! Dat vlees… Zooo zacht en smullie!

En blijft er saus over? Bewaren!

Selemat makan!

logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Indonesische geroosterde kalkoen met zoetzure saus: turki pangang

  1. Sylvia zegt:

    Hallo Prakkie

    Vandaag hebben we jouw Turki Pangang gegeten. Het smaakte perfect. Ook ik had kalkoenfilet uit de aanbieding waarvan ik op dat moment nog niet wist waarvoor ik het zou gaan gebruiken.
    Het vlees heb ik zeker 3 uur laten marineren en was lekker mals. Ik heb de oven op conventioneel gezet( boven- en onderwarmte) 180 graden 45 minuten en daarna nog even alleen bovenwarmte(grill). De saus is verrukkelijk! Ook de combinatie met boontjes en pandanrijst.
    Bedankt maar weer Prakkie! dit recept is een blijvertje.

    P.S. Vorige week de mayonaise gemaakt op de eenvoudige manier zoals jij hem beschrijft.
    Goed gelukt en erg lekker.( de pot is al bijna weer leeg want ik heb ‘m ook gebruikt als
    basis voor o.a. tonijnsalade). In het verleden liet ik alle ingredienten uren van tevoren al
    op kamertemperatuur komen. Vanaf nu doe ik het op jouw manier!.
    smakelijke groeten,
    Sylvia

    • Prakkie zegt:

      Hoi Sylvia,

      Dank voor je reactie!

      Tja, dat was me smullen hè? Het is hier in de familie ook gelijk een klassieker: wat een freetgerecht (dat klinkt wat ordie, maar dat betekent bij ons: topper! Mouhwatering!). Mooi dat het jou ook goed is bekomen!

      Jaha, die mayonaise… Mooi is dat, dat je soms tot inzicht kan komen dat het ook volkomen anders kan, zonder poespas en dat het ook tot een prima eindresultaat leidt. Ook daarom vond ik deze bereidingswijze een trouvaille. Geniet ervan!

      Groet!
      Prakkie

  2. henk zegt:

    prakkie, wat een fijn recept……………….. maaaarrrrrreeeee,,,,,,,,,,,, weet je wat een kalekoen hier kost??????? 1 jutah lebih!!!! nee die eet je niet op , die koester je tot ie dood is ….
    heb jeook een recept voor njambit?? de kleine variant van komodo?? heerlijk als kare

    gr henk.

    • Prakkie zegt:

      Hoi Henk,
      Ach, dat wist ik niet. Ik heb zo’n beeld van turki’s lekker scharrelend door de kampong. En dan opeesn één minder 🙂 .
      Afijn, dan maar niet (meer) in de pan. Daar bij jou dan, want hier is kalkoen hooguit een soort veredelde kip. Maar schmakhaft!
      En een recept voor die njambit… Wel een uitdaging hoor. Lekker stoven in santensaus met kerrie en rode peper? Geraspte laoswortel erbij? Ik ga er over denken!

      Groet en selamat makan!
      Prakkie

  3. Pingback: Een prijs!!! | Prakkie kookblog

Geef een reactie

