Varkensgebraad!

blije varkens

Natuurlijk is er niets mis mee om af en toe geen vlees te eten. Een vegetarische maaltijd is ook prima, al kost het nog wel de nodige creativiteit om dat spannend te houden. Afijn: bekijk de menukaarten van de meeste restaurants. Als vegetariër is uit eten niet altijd een feestje, als de betreffende uitspanning niet verder komt dan een omelet of gebakken champignons. Helaas is dat in de regel de droeve score.

Nu zult u denken, merkwaardig tekstje Prakkie. Onder de kop “varkensgebraad” beginnen over vegetarisch eten.

Inderdaad, want het was voor mij eigenlijk een springplank naar het andere uiterste: heerlijk om af en toe lekker vlees te eten! En dan bedoel ik geen onbeschaamde hoeveelheden, maar een geurig stuk gebraad! Varkensgebraad! En dan wel biologisch vlees natuurlijk. Kijk, dat maakt blije varkens!

Helaas was mijn favoriete slager door de varkensschouder heen. Ik zat namelijk te denken aan een flink stuk procureur (zeg maar een blok schouderkarbonade, maar dan zonder bot: mooi dooraderd/gemarmerd vlees; men noemt het ook wel vlees uit de nek). En biologisch hè! Maar niet getreurd – wat ik overigens niet zo snel doe hoor bij rijk gevulde vleesvitrines, want er is altijd wel wat anders lekkers – mijn slager stelde voor een stuk hamlap te nemen. Iets minder vet, maar dat zachtjes garen met vet spek eroverheen,  in de oven…

varkensgebraad: hamlap uit de oven

Het leek me geen straf om daar na bereiding plakjes van te snijden🙂 En dan de versie langzaam garen. Of slow cooking zoals dat populair heet. Dat kon de malsheid alleen maar ten goede komen. En dat deed het ook!

Benodigdheden:

  • 1 kilo varkensvlees, hamlap of procureur
  • Vet spek in dunne plakjes (in het geval van hamlap)
  • Peper
  • Zout
  • Roomboter
  • Olijfolie

Houd een vleesthermometer paraat!

Haal het vlees op tijd uit de koelkast. Laat het op kamertemperatuur komen. Dat duurt een uur of zo. Bepeper en bezout het vlees en wrijf het lekker in. Verwarm de oven voor op 120 graden C.

Doe een flinke klont roomboter en een flinke scheut olijfolie in een  voorverwarmde ovenvaste pan (ik gebruikte mijn ovalen gietijzeren pan). Laat dat bruinen en bak dan het vlees aan alle kanten bruin op middelmatig vuur. Eerder te zacht dan te hard, want dan verbrandt de boel. Zet dan de pan in de oven en gaar op lage temperatuur (120 graden C) het vlees. Heb je hamlap? Bedek dan het vlees met plakken vetspek (bardeerspek: vraag je slager!).

varkensgebraad, afgedekt met vetspek

Bedruip het vlees tussendoor voortdurend met de jus. Houd een vleesthermometer bij de hand. Bij een  kerntemperatuur van +/- 70 graden is het vlees goed. Dat neemt ongeveer anderhalf tot twee uur in beslag. Lijkt het je leuker op een nòg lagere temperatuur te garen (er zijn liefhebbers voor 80 graden C!), dan is het garingsproces ook langer. Houd daar rekening mee.

Als het vlees gaar is, verpak het dan in aluminiumfolie en laat het een minuut of tien rusten.

varkensgebraad van hamlap

Snijd het daarna aan met een loeischerp mes in plakken (dikte naar wens). Smullen!

Ik gaf erbij: doperwtjes en gebakken champignons, een smeuïge aardappelpuree en een blauwe kaassaus.

Schenk – indien je wijn wilt – er een stevige rode wijn bij. Ik ben dol op Corbières, lijkt me prima.

logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Varkensgebraad!

  1. henk zegt:

    hallo prakkie,

    en dan opeens uit het niets, komt er een man aan mijn deur vanavond, die een bos varken voor mij heeft…… ze hebben er 11 geschoten in het maisveld, en weten er geen raad mee ;-))
    nou, ik zei de gek wel hoor!! heb nu 5 speklappen in de grill pan liggen en mijn vriezer kan bijna niet dicht….
    wat kan het leven soms toch mooi en onvoorspelbaar zijn ;-)))))))
    had graag kroepoek van de huid gemaakt, maar varken is hier toch nog taboe…. die gaat morgen met de rest van de inhoud een kuil in…

    groetjes van een blije henk

    • Prakkie zegt:

      Hoi Henk,

      Tja, dat zou ik ook mijn deur niet laten passeren. Het water loopt me al in de mond. Daar is zoveel lekkers van te maken!!!
      En voor die knorrie ook fijn dat ie op een adres belandt die hem weet te waarderen.
      Kortom: jij hebt smullen voor maanden in huis. En dan ook nog een beestje uit het wild. Wat zal dat smaken zeg!

      Groet!
      Prakkie

  2. henk zegt:

    hee vriend, fijn om weer wat te horen van je…………..

    groetjes henk

Geef een reactie

