Kip met ratatouille

kippen in de wei

Bij mij hier op het landje rond mijn boerderette  scharrelen altijd wel wat kippen rond. Ik heb jullie dat wel eens eerder genoemd. Kippen vind ik geweldig leuke beesten. Het is ook altijd een gemoedelijk vertoeven tussen de meisjes als ik ze voer en ze zo heerlijk dankbaar kakelend laten blijken dat er weer te eten is. Je zou er bijna tussenin gaan zitten. Tja, kippen vind ik echt toffe vogels. En dan ook nog eens het eieren rapen!  Altijd een vers eitje onder handbereik door hun eindeloze productie. Kom daar eens om bij een koe!
Ja, met kippen valt prima samen te leven.

Pssst: dat moet je de dames natuurlijk niet laten weten, maar eerlijkheidshalve loopt me ook altijd het water in de mond als ik deze beestjes zie. Van die sappige hennen.  Er zijn ook zoveel leuke gerechten te maken met kip!

Benodigdheden:

  • Kippenpoten, 4 stuks, biologische kip
  • Aubergine, in reepjes gesneden
  • Courgette, in reepjes gesneden
  • Tomaten, rijp, 4 à 5 fijngesneden
  • Champignons, in plakjes
  • Rood pepertje, fijngesneden
  • Blokje kippenbouillon
  • Olijfolie
  • Ui, fijngesnipperd, of in halve ringen
  • Knoflook, 3 à 4 tenen geplet en fijngesneden
  • Djintenzaadjes, een snuf
  • Rozemarijn, een flinke snuf verse naaldjes
  • Tijm, een flinke snuf verse blaadjes
  • Sesamzaad, een snuf
  • Kippenbouillon
  • Zout
  • Peper

Bereiding:

Laat de kippenpoten op kamertemperatuur komen. Wrijf ze in met peper en zout. Leg de poten in een braadslee, besprenkel met wat olijfolie en bak ze op 160-180 graden in de oven. Eerder langzaam (en lagere temperatuur) dan snel.

Ondertussen maken we de ratatouille. Ik vind ratatouille een heerlijk gerecht. Tja, de naam doet denken aan een mitrailleur – het zou bijna ratatatouille kunnen heten – maar ik geef toe dat dit vooral is terug te voeren op mijn rijke fantasie.

Ik ben dol op deze groentecombinatie, omdat het bij zoveel andere ingrediënten past: van gebakken lamsboutplakken tot kip tot vis.

ratatouille

De ratatouille bereid ik in een aantal stappen. Dus niet alles in de pan en hupsakee! Nee, dat wordt een ratatroepje!

Zet in wat olijfolie de ui aan. Als deze glazig wordt, voeg dan de fijngesneden knoflook toe. Zet ook deze even aan. Doe er een snuf djintenzaadjes bij. En voeg als laatste wat rode peper toe. Zet ook dit aan. Neem als dit goed is het uit de pan en zet apart. Bak in een vleugje olijfolie de reepjes aubergine rondom bruin (dit duurt even) en haal uit de pan. Bak nu de reepjes courgette in wat olie. Als deze goed zijn, zet ze eveneens apart. Bak in een schoongemaakte pan nu de champignonplakjes bruin. Vind je het leuk, bak dan nog even een spekje uit.

Doe nu in één pan de champignons, de aubergine, de courgette, het ui-knoflook- rode peper mengsel (en het spekje). Warm dit door. Voeg de fijngesneden rozemarijn toe en een flinke snuf tijm. Doe er een flinke snuf sesamzaad bij. Bepeper en bezout. Voeg een beetje kippenbouillon toe (poeder). Schep een en ander goed door. Doe er als laatste de fijngesneden tomaat door en schep door. Het geheel moet een wat compacte samenstelling hebben (vind ik🙂 , geen natte hap). Warm door en proef. Voeg naar believen smaken toe (zout, peper).

Als de kippenpoten goed zijn: schep de ratatouille in een schaal en leg de kippenpoten erbij. Heb je nog zin in een groene salade, dan past dat er mooi erbij!

Kip met ratatouille

Smullen!

Getôk!!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

