Belze mayonaise (3)

podiumplaatsen

Nog even terugkomend op de mayonaisetest van de Vara

Natuurlijk heb ik mijn favoriet: Belze majoneis. U weet er als geïnteresseerde bloglezer alles van. Inclusief het feit dat ik in professionele gebruikers medestanders heb. Maar dat laat onverlet dat ik opensta voor nieuwe ervaringen en nieuwe smaken.

Hellmann's mayonaise

Zo had ik mij voorgenomen om de winnaar van de test, Hellmann’s mayonaise, uit te proberen als ik deze mayonaise in de winkel zou aantreffen. Maar hoe gaan die dingen?Afijn, u herkent dat vast wel: ben je op zoek naar een product, kom je het nergens tegen. En om nu stad en land af te reizen voor een pot mayonaise…  Ik ben (een kook-)gek, maar zo gek nu ook weer niet. Maar zo gauw zich de kans voor zou doen… Dus bij iedere supermarkt die ik bezocht – en dat waren er toch nog veel – stond ik steevast voor het mayo-schap. Totdat ik opeens de Hellmann’s zag staan. Bingo! Geen idee meer wat ik er verder heb gekocht, maar in ieder geval die pot. Vlug afrekenen en naar huis! Want zo kookgek ben ik dan weer wel, dat ik dan ook razend benieuwd ben naar de smaak. O, er is geen leukere activiteit (culinair gezien dan 😉  ), dan om een onbekend product te kopen en dat dan te gaan proeven! Overigens met alle risico’s van dien. Soms zelfs meerdere versies van het zelfde product naast elkaar. Ik heb u er eerder over bericht: biersoorten, roombotermerken, soorten pindakaas, enz.

Dat kan jij thuis ook doen!

Het werd een spannend moment, te meer daar ik wist dat dit dus de ultieme keus was van de deskundige jury van de Vara mayo-test. Ik heb er ook echt even de tijd voor genomen: telefoon op stil, voordeurbel uit, de hond naar buiten. Op die manier alle ruimte voor opperste concentratie!
Ik draai de dop van de pot af en ruik.
Ruiken is al een mooie manier om een eerste indruk te krijgen. Eerlijk gezegd is proeven sowieso voornamelijk ruiken. De tong kent namelijk maar 4 smaakzones (zout, zuur, bitter, zoet).

Steek je tong eens uit!

Smaakgebieden op de tong

En dat terwijl de neus een eindeloos “smaakpallet” heeft (nou ja, een geurpallet dan!). Denk maar aan het moment dat je verkouden bent: alles “smaakt” even vlak . Maar is je tong uitgeschakeld (bedenk zelf maar even een oorzaak) dan gaat de neus gewoon verder en is eten nog steeds een feestje der geuren.

“Kom op Prakkie, voor de draad ermee!”, zal u nu denken, terwijl ik het verhaal rek met allerhande wetenswaardigheden. Want ja, eigenlijk willen we nu maar een ding weten:

“Hoe smaakt die Hellmann’s?”

Verbazing! Ja, dat was de kern van mijn ervaring na het proeven. Verbazing dat dit dus numer 1 is geworden  in de Vara smaaktest. Want, wat een zoute hap is dit! En dan niet zo’n beetje hè! Alsof er mee is uitgeschoten bij de bereiding. Maar ook: een overdreven ei-smaak. Alsof er meer ei door is gedaan dan noodzakelijk voor smaak en binding van de mayonaise. En dan ook weer dat onverbiddelijke zoetje… Maar eerlijk is eerlijk, minder nadrukkelijk dan bij andere mayonaises. Wel een mooie stevige mayonaise, met een mooie kleur. Maar ja, dat vind ik bijzaak. Het is net als met wijn: de kleur kan goed zijn en de wijn kan mooi “hangen in het glas” zoals dat heet, maar als de smaak niet te hachelen is, ben ik gauw klaar. Smaak en geur zijn voor mij echt leidend.

Nee, die Hellmann’s, ik vind het geen lekkere mayonaise en ik verbaas me over de score van dit merk in de Vara-test. Maak zelf mayonaise, dan moet je het flink verknoeien, wil het smaken naar Hellmann. Nou dat zegt wat!

Kortom, nog steeds geldt: “Belze for President!”.

Belze for President!

Ik blijf het zeggen. Mooi, zuiver en geen rare toevoegingen. Tja, het zuurtje, daar moet je van houden. Maar Belze – ja, hij is prijziger dan veel andere mayonaises – is de beste versie naast de variant ‘zelf gemaakt’.

Maar u weet: ik sta open voor uitdagingen! Wie mij overtuigt van een betere versie dan Belze krijgt van mij een cadeaubon van 25 euro! Jaha, 25 euro!
Nou? Wie gaat die uitdaging aan?

Ik zie uit naar jullie reacties. En: ik neem elk aangeboden alternatief serieus, want ik laat me overtuigen door kwaliteit. Dat blijft voor mij leidend.

Ik ben benieuwd!

Zo en nu een frietje scoren bij mijn vrienden van het Vlaams friethuis van Gogh. Wat een feest om smikkelend onder gelijkgestemden te bivakkeren!

logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Belze mayonaise (3)

  1. Pingback: Mayonaise? Belze Majoneis!! | Prakkie kookblog

  2. Pingback: Op herhaling: Belze majoneis | Prakkie kookblog

  3. Dicky ter Horst zegt:

    De Belze is de aller, aller lekkerste dus die 25 euro gaan aan mijn neus voorbij ,maar wel lekkere mayo in de kast. 🙂
    Groetjes Dicky

    • Prakkie zegt:

      Hoi Dicky,

      Dank voor je reactie!

      Tja, die prijs kan je schudden… 😉 Maar wat kan een grotere troost zijn dan de wetenschap dat we (jij en ik) kunnen smullen van de lekkerste mayo die er is. En dan zijn we ook nog zo sociaal om anderen daarover te berichten. Zegt het voort!!! Want we hadden het natuurlijk ook lekker voor onszelf kunnen houden! Maar nee, zo zijn wij niet.

      Ik moet ook nog zien hoor of ik die 25 euro kwijt ben. Ik weet natuurlijk wel wat voor weddenschap ik begin… 😉
      Zo dit zet hen die anders denken nog eens extra onder druk. Is dit een uitdaging of niet? Nou en of!
      Kom maar op met je andere merken!
      Dicky en Prakkie zitten er klaar voor!

      Groet!
      Prakkie

  4. Sylvia zegt:

    Hallo Prakkie,

    Als ik mijn mayonaise niet zelf maak dan kies ik altijd voor die van “Devos en Lemmens”.
    Een betere kant en klare heb ik nooit geproefd.
    Ook de bearnaisesaus van dit merk vind ik erg lekker!
    Ik ben benieuwd wat jij er van vindt.

    vriendelijke groet,
    Sylvia

    P.S. op het door mij bereidde buffet van 2e kerstdag stond ook de turki pangang.
    Deze was een groot succes!

    • Prakkie zegt:

      Hoi Sylvia,

      Wat een leuke reactie van jou! Dank je! En dat de kalkoen gelukt is! En dat je dat hebt gemaakt! Ik zit helemaal te glimmen.

      O wat leuk, dan ga ik D&L ook proberen. Ik ben wel voor een uitdaging! En net als jij ook erg benieuwd. Ik sla aan het proeven!

      Dank en groeten!
      Prakkie

    • Prakkie zegt:

      Hoi Sylvia,

      Wil ik de D&L mayonaise proberen, is mijn kruidenier door de voorraad heen…
      Maar vandaag keek ie me blij aan, er was een nieuwe zending binnen. Naast de post van de maand oktober 🙂 Tja, je woont op een dorp of niet.
      Het heeft hier ook nog jaren geduurd voordat we wisten dan Juliana geen koningin meer was. Wie wel, daar ben ik de naam van vergeten. Om over andere historische gebeurtenissen maar te zwijgen.
      Je merkt al een beetje, ik draai er wat omheen. Inderdaad!

      Maar thuis de deksel van de pot en proeven. Ik heb overigens de versie met citroensap (dat staat nogal expliciet op het etiket).
      Heb jij Belze mayonaise ooit geproefd? Daar ben ik wel benieuwd naar. Want als jij deze lekker vindt, kan het bijna niet anders of… Dus dat hoor ik graag van jou, als je zo gezellig babbelie over mayonaise nog steeds leuk vindt. D&L is mooi, dat geef ik toe, maar zo jammer van dat zoetje. Suiker hoort niet in mayonaise. Doe jij het er door als je het zelf maakt? En E-nummer (voor antioxidatie) is jammer. Maar: mooier dan Hellmanns!

      Nou, voldoende stof lijkt me zo Sylvia!

      Groet, met een flinke klodder Belze!
      Prakkie

  5. Sylvia zegt:

    Hallo Prakkie,
    Ik kan inderdaad niet vergelijken want ik heb de Belze mayonaise nooit geproefd.
    Zelf gebruik ik in zelfgemaakte mayo geen suiker.
    Jouw versie is de laatste en die vinden wij erg lekker.
    Gisteren nog gegeten met aardappeltjes uit de oven. Ik heb me voorgenomen geen kant en klare meer te kopen.
    Ik moet er wel bij vertellen dat ik de D&L mayonaise al een tijd niet gekocht heb en echt niet meer weet wat er achter op het etiket staat.
    groet,
    Sylvia

    • Prakkie zegt:

      Hoi Sylvia,

      Wat leuk dat je nog even op de mayo reageert! Jaha, de zelf gemaakte versie is om te smullen. Wat leuk dat je nu steeds die versie bereidt. Dank voor het compliment!
      Maar voor het testje is het leuk één keer een pot Belze aan te schaffen (roodgeruite deksel), want je zal verbaasd staan! Juist als je zo dol bent op zelfgemaakt is helder waarom Belze zo’n fantastisch product “uit een potje” is.
      Ik denk nu: heeft Ton er al een lintje voor gekregen? Zulke producenten moeten we koesteren. Majesteit, kom op! Die Alex houdt vast ook van puike patat.

      O, wat heerlijk: aardappeltjes uit de oven, een klodder mayo en smikkelen. Wat kan het leven toch eenvoudig, simpel en heerlijk zijn!
      Tja, daar word ik even stil van.

      Dank en groet!
      Prakkie

  6. CasO zegt:

    Persoonlijk moet ik het doen met de D&L met citroen, (geen jumbo/plus) in de buurt. Wel cynische is dat Hellmans gewoon Calve mayonaise is.

    • Prakkie zegt:

      Dag Caso,

      Dank voor je reacte.

      O, maar dan zou dit ook een mooie gelegenheid zijn Hellmanns en Calvé naast elkaar te proeven. Want dat vind ik altijd wel leuk. Het is nl. nog maar de vraag hoeveel die 2 op elkaar lijken. Ik heb wel eens bij een pindakaasfabriek gewerkt, daar gingen verschillende etiketten om en op schijnbaar dezelfde potten, maar dat betrof niet altijd ook de zelfde ingrediëten. Daar was echt sprake van A/B/C kwaliteit. Bij de volgende lijn producten werd ook de samenstelling aangepast.
      Dus of Hellmanns en Calvé 1 op 1 hetzelfde zijn…??

      Maar ik ga het uitproberen. Dat vind ik leuk en laat jou dan wel weer weten.

      Groet!
      Prakkie

  7. ferry zegt:

    nou ik ook denk ga die hellmann,s proberen
    ik lekkere ballen gehakt gemaakt dacht ik
    bal op broodje kwak majo er over
    jezus 1 hap zout
    ik denk nou ferry je ballen gehakt kan je een gooi geven
    maar ik dacht dat kan niet maak ze altijd zo
    dus gewoon bal zonder majo genomen mmmm heerlijk
    hapje majo genomen brrrrrr zout
    gelukkig de ballen nog geen gooi gegeven
    maar de pot hellmann,s wel
    geef mijn portie maar aan fikkie
    hahaha

    groetjes ferry

    • Prakkie zegt:

      Dag Ferry,

      Ja, die Hellmanns… Mooi stevig en prima ingrediënten, maar ook ik vind hem te zout.
      Voor mij Belze – tot op dit moment – en geen ander!

      Dank voor je bericht en groet,
      Prakkie

  8. Detlev zegt:

    De Laan mayo. Heeft voor mij de Belze van de troon gestoten. Is iets dikker, waar ik wel van houd.
    Is ook iets goedkoper. Geen zoetstoffen, alleen ei, olie, zout en kruiden. Zoals het hoort.

    • Prakkie zegt:

      Hoi Detlev,

      Dank voor je bericht!
      Ben ik benieuwd waar jij die koopt… Ga ik hem proberen.
      Voor dit soort testjes ben ik altijd te vinden.
      Ik hoor graag van je!

      groet,
      Prakkie

Geef een reactie

