Victoriabaars met aardappel en saffraan: pesce di victoria con patate e zafferano

uitsnede

Het is zelden dat ik niet weet wat ik zou moeten eten, het is meer dat ik niet weet te kiezen uit de ideëen die ik heb. Ja, ook een soort probleem. Soms is zo’n idee terug te voeren op een willekeurig ingrediënt of een combinatie van ingrediëten. En soms gewoon een “smaak” of ingeving. Alsof het doorkomt “van boven”. Maar geen diepe gedachten hè? En evenmin oeverloos wikken en wegen en overwegen. Zo zit ik niet in elkaar. Nee hoor, meestal zijn het spontane ingevingen. En bij een idee van ingrediënten sla ik dan aan het fantaseren. En plop: daar is het gerecht.

Dit keer was het iets met witvis en aardappel. En witte wijn. Jaha, daar wilde ik iets mee! En zo gaat de fantasie (en/of het onderbewuste?) dan met me aan de haal.
Eerst koken in mijn hoofd en dan koken in de pan, zeg maar.🙂. En altijd weer de vraag: is het eindresultaat wat ik ver weg er van vermoedde?

JA!!!

Benodigdheden (2 pers.):

  • Victoriabaars 600 gram
  • droge witte wijn, 1 à 2 glazen (of meer)
  • aardappelen, 400-500 gram, geschild en in stukken gesneden
  • 1 à 2 sjalotjes, fijngesneden
  • 1 à 2 tenen knoflook
  • 300 gram tomaten, fijngesneden
  • 1 zakje saffraan
  • 1 tl kardemonpoeder
  • 1 tl kurkuma poeder
  • 1/2 tl komijnpoeder
  • 1 bosje fijngehakt krulpeterselie
  • 1 Spaanse peper, gesnipperd
  • zout
  • peper
  • olijfolie
  • 300-400 gr. sperzieboontjes, beetgaar

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 150 graden Celsius.

Verhit een paar eetlepels olijfolie in een lage pan en fruit daarin het gesnipperde sjalotje totdat deze glazig ziet. Doe er dan de gesnipperde knoflooktenen bij en zet ook deze even aan. Strooi er dan de kurkuma-, kardamon- en komijnpoeder over en het fijngesneden Spaanse pepertje. Laat 3-5 minuten zachtjes fruiten. Giet het glas witte wijn (2) erbij en de saffraandraadjes. Doe dan de in stukken gesneden aardappelen in de pan, giet er een glas water bij en laat ze op laag vuur in ongeveer 15 minuten gaar worden, afhankelijk van de grootte en de soort aardappel. Giet water of wijn bij als dat nodig is.

Doe de aardappelen over in een grote ovenschaal en doe er dan de tomaten bij en de sperzieboontjes. Schep een en ander voorzichtig om. Drappeer er de Vicroriabaars bij.  Ik had een moot van 600 gram in 4 min of meer gelijke stukken gesneden. Giet er het kookvocht bij van de aardappelen, zonder dat het overheersend wordt. Doe er peper en zout over en bedruip met wat olijfolie. Zet de schaal in de oven (150 graden) en laat garen (+/- 15 minuten).

victoriabaars aardappel en saffraan

Indien klaar en gaar, strooi er dan de peterselie over.

Victoriabaars met aardappel en saffraan

Lekker met geroosterd brood en roomboter. Schenk er de witte wijn bij die ook door het gerecht is gegaan.

En met die Italiaanse naam voor het gerecht waan je je gelijk op vakantie! Tja, anders word ik natuurlijk nóóit beroemd😉. Dat is nog eens slimme marketing hè!

Ciao amigo!

logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

