De mooiste kerstboom van de wereld. Dus…

Café Rotjeknor

In bruin café Rotjeknor hangen de vaste gasten al weer een uur of wat aan de bar. De lunchtijd doet de magen knorren. De zoëven geserveerde bitterballen en blokjes kaas vinden dan ook gretig aftrek.

H: Wil jij nog een vaasie Frans?
F: Nee dank je Henk. Ik ga zo naar huis, lekker naar mijn kersboom kijken
H: Hebbie een kersboom den?
F: Henk, zo’n mooie boom hebbie nog nooit gezien!
H: Ik dacht dat jij niets aan kers deed.
F: Henk hoe ken je dat nou zeggen goser! Kers, das zijn voor mijn de mooiste dagen van het jaar Henk. Dat ken me echt ontroeren!
H: Frans, je gaat niet legge janken hiero hè. Maar wel mooi tot je dat zoveel doet Frans!
F: Zou jij mijn boompie dan wel willen zien den?
H: Phudon?
F: Me kersboom natuurlijk Henk!
H: O die. Frans, ik sta te popelen! Wie niet?
F: Nou, dan gaat jij mee en laat ik jou de mooiste boom van heel Sjaarloos zien! Wat zeg ik: de mooiste boom van de wereld.
H: Ja toe maar Frans, ik geloofie!

Even later…

F: Nou, dit is hem dan Henk! Kijk eens even wat een mooie boom!

een echte kerstboom

H: Zjesus Frans. Nou ja, jij zeg-ut! Maar is ut wel een kersboom?
F: Henk, kijk nou us effe goed uit je doppe: er hangen toch balluh aan. En kijk nou eens naar die piek! Is dat een fijne piek of is dat een fijne piek? Nou den!
H: Ja, dat wel natuurlijk, maar is het ook een kersboom? Hij ziet er nogal vreemd uit.
F: Henk wat leg je nou te miepen. Ik heb die boom eigenste handig uit het bos gehaald.
H: Uit het bos?
F: Effe tussen ons, dus niet doorlulle. Deze jongen gaat ieder jaar naar het bost, zo in augustus en dan zoek ik alvast mijn boompie uit. En als het bijna kers is, gaat deze jongen met een karretje achter de auto dat boompie ophalen.
H: Snappen ze je niet dan? De juut?
F: Deze jongen gaat natuurlijk wel snachts Henk! Zaagie mee en huppekee. En nog gratis ook!
H: Frans, das gewoon jatte!
F: Hohoho, ik léén de boom, want na de kessemus breng ik hem weer terug.
H: Doe je dat ook met je kalkoen? Zal je slager leuk vinden!
F: Nou, wat vind je d’r van Henk?
H: Frans, ik vind het echt een takke-boom. En ik krijg opeens ook allejezus veel jeuk. Zitten er beessies in of zo.
F: Tja, het is natuurlijk wel natuur Henk, ut lééf! Komp zo uit het bost!
H: Frans ik ben eerlijk: ik vind het net een afgekloven konnufeer! Echt geen porum! Daar zou je de fik nog niet in willen steken. Ut lijkt mn schoonmoeder wel. Frans, tot je daarmee ken samenwonen? Ik ga terug naar mn maten, want ik sterruf van de dors en ik vergaat van de juk.
F: Weet je wat het met jou is Henk, jij ken gewoon niet tegen natuur! En kers daar mot jij al helemaal niet aan beginnen. Jij heb gewoon geen gevoel voor dat soort dingen.
H: Frans, schei us uit joh! De groeten aan je geleende kalkoen en die afgekloven boom! De mazzel!

Meer Frans en Henk?
Nog meer Frans en Henk?

logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op De mooiste kerstboom van de wereld. Dus…

  1. Pingback: Kijk, een vogel! | Prakkie kookblog

  2. Linda zegt:

    Hahaha hij is leuk!! Ech wel, niet dan

  3. Pingback: De bokser, een vechthond of een wijvenhond? | Prakkie kookblog

Geef een reactie

