Tortillas a la Morelia: kip, wortel, aardappel, en kaas

cocina mexicana

Als ik mijn kookwijze zou moeten typeren dan zou ik zeggen: ‘enthousiast’. Maar dan bedoel ik dat niet alleen in aanpak, maar ook in hoeveelheid. Eenmaal roerend in de pan wordt het altijd meer dan we op kunnen. Ik zie altijd van allerlei lekkers wat er ook nog bij zou kunnen. En mijn oog is altijd groter dan mijn maag. Afijn, dat betekent nogal eens: eten over. En dat doet dan ook weer een beroep op de cilinaire creativiteit. Want: ik gooi zelden of nooit eten weg!

Zo had ik laatste kip a la Morelia gemaakt, echt een van mijn favorieten. Een mollig en scherp gerecht vol van smaak. Schenk er een dikke rode wijn bij en de avond kan niet meer stuk! Maak dit nu eens met kerst! Jaha, dat mag met die dagen best een wat boertig gerecht zijn hoor. Dat is juist leuk als alternatief op al het gesnuiter en gesnipper dat er die dagen wordt gedaan. Maar ook smullie alle andere dagen van het jaar!🙂

Met de restanten leek het me leuk gevulde tortillas te maken. Ik heb de ingrediënten wat fijner gemaakt. Dat geldt dan vooral voor de aardappel (in kleinere plakjes) en de kip (in reepjes uit elkaar gehaald). Doe alle ingrediënten in een schaal en schep goed om. Rasp er flink wat mooie belegen kaas overheen en schep opnieuw door elkaar. Verwarm de oven voor op 150 graden.
Ik maakte twee soorten. Eén versie was met de pittige kip a la Morelia-saus, de andere versie was neutraler. Niet iedereen houdt van pittig.
De versie met de pittige saus: smeer de tortilla aan de binnenzijde dun in met de saus, verdeel wat van de vulling in het midden en rol de tortilla stevig op. Maak zo ook de andere tortillas. Schep als laatste wat van de saus over de tortillas.

tortillas a la Morelia

Dek af met wat geraspte kaas.

Tortillas a la Morelia

De schaal kan nu in de oven.

tortillas a la Morelia
De versie zonder pittige saus: smeer de binnenkant van de tortilla in met een laagje crème fraîche en verdeel wat van de vulling over de tortilla, doe er wat geraspte kaas over en rol stevig op. Doe dat zo ook met de andere tortillas. Leg ze in een ovenschaal. In de schaal: besprenkel er nog wat met olijfolie over en dek de tortillas af met flink wat geraspte kaas. Ook deze schaal kan nu in de oven. tortillas a la Morelia

 Zijn de tortilas eenmaal warm en de kaas gesmolten (reken op een half uur in de oven) dan kan het gerecht op tafel.

tortillas a la Morelia

Serveer met een schaal veldsla en een bakje crème fraîche. En schenk er een stevige rode wijn bij. Iets van Corbieres.

En zo wordt het opnieuw smullen!

logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Tortillas a la Morelia: kip, wortel, aardappel, en kaas

  1. Pingback: Kip à la Morelia | Prakkie kookblog

Geef een reactie

