Dendeng ragi (rundvlees gegaard in kokos)

Koken is een feestje

Koken is altijd weer een feestje. Natuurlijk niet ‘koken van woede’, maar ik bedoel de versie met potten en pannen. Soms zit de lol in nieuwe gerechten en soms in het opnieuw koken van een eerder gerecht, wat dan opnieuw fantastisch lukt. Grote glimlach, proeven en genieten van alle inspanning: bingo! Weer gelukt!
En bij mij gaat dat zelfs zoo ver dat het me worst zal zijn (om ook onverschiligheid even in culinaire termen te verwoorden) wat anderen er van vinden, als ik het maar smullen vind! Ja, das onbeschaamd hè? Maar natuurlijk is het heerlijk als ook de tafelgasten er van genieten en het succes daarmee onderstrepen.

“Wat heerlijk Prakkie, heb je voor mij het recept?”
En ik dan blozen van oor tot oor 🙂

Ik moest daaraan denken toen ik dit gerecht ging maken: dendeng ragi. Een rundvleesgerecht met kokos. Indonesisch, maar nu eens een zachte smaak. Tja, je weet, ik houd wel van pittig, maar volle zachte smaken zijn ook een feestje. En dit is ook een gerecht dat het in combinatie goed doet met andere Indonesische gerechten. Ik had het daar pas nog over: bij Indonesische eten is het leuk een combinatie van gerechten te serveren. Van pittig naar zacht, van zout naar zoet. Zo komt de tong aan alle zijden aan zijn (of haar?) trekken.

Dit gerecht heb ik al vaker gemaakt, maar het blijft toch tricky. Het eindresultaat moet namelijk zacht smeuïg vlees zijn met een volle kokossmaak, maar ook droog (als losse gare rijstkorrels). De bereiding verloopt in meerdere stappen en het eindresultaat is dan afhankelijk van het succes van die afzonderlijke stappen. Snap je het? Ben je er nog?
Om het maar eens plastisch te verwoorden: ik heb na al het werk wel eens gehad dat het vlees – ondanks alle zorg in bereiding – nog het meeste weg had van elastiek… Tja, das toch zonde. Mijn vader zou zeggen: dat was dan vast een ouwe koe.
Mijn makke is ook dat ik te ambitieus ben om zo’n sof te hebben bij het koken. Ja, daar kan ik echt vreselijk van balen, als het mislukt.
Grote vriend en voorbeeld Joop zegt dan altijd: uithuilen en opnieuw beginnen. En gelijk heeftie!

Kom, aan de slag!

Benodigdheden:

  • 500 gr. magere runderlappen
  • 200-250 gr. geraspte kokos
  • 1 à 2 uitjes
  • 3 à 4 tenen knoflook
  • 1 -2 theelepels ketumbar
  • 1/2 – 1 theelepel djinten
  • 2 daun salam
  • 1 djeroek poeroet
  • 5 eetlepels olie
  • 1 schijf laos (vingerdikte)
  • 3 à 4 kemirienootjes
  • asem of azijn
  • zout
  • snuf kentjoer
  • snuf koenjit
  • 1 runderbouillinblokje
  • 1 à 2 teelepels sambal oelek
  • water

Bereiding:

Snijd het vlees in flinke dobbelstenen.

Pel en snipper de uitjes en knoflooktenen. Maak dit fijn in de vijzel of blender samen met de ketumbar, djinten, kentjoer, de sambal oelek en koenjit en zout. Fruit deze pasta (boemboe) in twee eetlepels olie. Rasp er de laos bij en de kemirinootjes. Schep door elkaar en laat zachtjes smoren.

Voeg dan het rundvlees toe. Schep het geheel om en laat het vlees even aanzetten. Maar alles op zacht vuur. Doe er de helft van de kokos bij.

dengdeng ragi

Schep ook dit even om. Voeg dan het bouillonblokje en het handwarm water toe. Doe er zoveel water bij dat het vlees net onder staat. Doe er nu ook de blaadjes bij. Zet op een heel laag pitje, deksel op de pan en laat een uur tot anderhalf uur zachtjes stoven. Draai dan de pit uit.

dengdeng ragi

Het komt de smaak beslist ten goede als je deze eerste stap een dag van te voren bereidt!

We gaan het gerecht afmaken!
Haal het vlees uit de pan en bewaar dit in een schaal. Zet nu de pan op redelijk hoog vuur en laat het vocht flink indampen, tot een wat lobbige olieachtig restant. Doe het vlees er nu weer bij en de rest van de kokos. Laat dit op redelijk hoog vuur verder inkoken en uiteindelijk bakken. Voeg eventueel wat olie toe als het te droog dreigt te worden. Bakt het toch aan? Een heel klein scheutje water en omscheppen maar! Blijf er dus bij en schep voortdurend om. Geen haastpartij want dan verbrandt de kokos, maar het heeft wel vuur nodig. Ik gebruik om die reden ook een zware (gierijzeren) pan! Als het goed is zie je het vlees droger en droger worden, goud-bruin kleuren en vormt de kokos zich om de blokjes vlees. dengdeng ragi, bijna drooggebakken

Is het vocht verdampt en het geheel voldoende droog: pit uit. Nu geen deksel meer op de pan doen! Schep het gerecht in een voorgewarmde schaal en serveer direct.

dengdeng ragi

Lekker bij de nasi! Of als onderdeel van een rijsttafel. Ook koud goed te serveren!

Selamat makan!logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Dendeng ragi (rundvlees gegaard in kokos)

  1. henkie zegt:

    Prakkie,

    Wederom een heerlijk gerechtje!
    Wat ziet dat er smullen uit!!!

    Liefs Henkie

    • Prakkie zegt:

      Hoi Henkie,

      Jaha, dat is echt smullie hoor! En leuk te combineren met andere gerechten.
      Echt eens proberen.
      Voordeel is dat het relatief eenvoudig is te maken. En dan met een beetje rijst, een beetje groente: een volledige maaltijd!
      Ik hoor graag wat het resultaat was.

      Groet!
      Prakkie

  2. Pingback: Hete kalkoen, turki pedis (kan ook met kip!) | Prakkie kookblog

  3. henk zegt:

    mantap !!!! verder geen commentaar op dit recept!!! MANTAP!!

    GR HENK

  4. Van Gestel zegt:

    Ziet er niet direct lekker uit, maar dat is het zeker wel!
    Heb er van genoten!

    • Prakkie zegt:

      Dag Anne (?),

      Dank voor je reactie. Wat leuk dat je het gerecht ook gemaakt hebt. En als je gaandeweg het gerecht ziet ontstaan is het beeld ook al anders. Een plaatje is ook maar een plaatje.

      Fijn dat het een succes was. Het is ook echt één van mijn favorieten.

      Groet!
      Prakkie

  5. Pingback: Nasi goreng | Prakkie kookblog

Geef een reactie

