Rempah, Indonesische gehaktballetjes met kokos en knoflook

makan makan

Met oom Tjampoer (Perancak, Bali) heb ik altijd discussie over wat nu wel of niet origineel of authentiek is in Indonesische gerechten: “Prrrakkie, dat hoor er beslis in!”, zegt ie dan van een bepaald kruid of ingrediënt, z’n vinger dreigend wijzend naar mij. En als ik het niet geloof haalt ie er tante Toek bij en die heeft dan weer “geheime familierecepten”. Ach jongen wat heerlijk om er zo met elkaar over te babbelen nja! En oom Tjampoer is een lieve man hoor, dat je daar geen verkeerde indruk van krijgt. Hij bedoelt het goed en hij is net als ik enthousiast. Of begeesterd, zoals Duitsers dan zo mooi kunnen zeggen  (“begeisterd”). En vanuit die emotie komen zijn reacties. Veel geleerd van die man!

Bij de Indonesische keuken probeer ik me zoveel mogelijk te houden aan het authentieke element, maar wat is authentiek? Als er ook in Indonesische kookboeken al meerdere versies bestaan van een enkel gerecht… Soms grijp ik terug op klassiekers als Bep Vuyk, Lonny Gerungang, of oma Keasberry. Maar als daar ook de recepten uit elkaar gaan lopen… Dus is het ook wel eens een kwestie van eigen keus en creativiteit. En als ik dan een reactie krijg van Henk (ook uit Bali) met “Mantap!”, dan denk ik: Prakkie, het is (weer) gelukt!

Ik ga vandaag rempah maken, Indonesische gehaktballetjes met kokos. Een klassieker en favoriet uit onze familiekeuken, via authentiek 🙂 recept van mijn moeder (en die wist Indonesisch te koken!). Die overlegde overigens bij twijfel altijd met de “Indische tantes” bij ons in de straat. Adoe, het is ook geen wonder dat de Indonesische keuken zo’n favoriet van mij is, het is me bijna met de rijstlepel ingegeven nja! Al die kruiden, al die geuren, al die goddelijke gerechten. En maar koken met z’n allen.

Rempah dus!

rempah, Indonesische gehaktballetjes

Tja en nu ga is dus even wat ondeugends doen… Deze gehaktballetjes maak ik van rundergehakt. Je kan ook kiezen voor biologisch varkensgehakt of lamsgehakt. Dat laatste is een aanrader!! Zulke sappige gehaktballetjes, zonder truc of wat dan ook als toevoeging (alleen gehakt en kruiderij en kokos!). Maar ik zie het als een uitdaging om ze met rundergehakt net zo sappig te maken. En niet alleen vlak na het bakken, want dat kan bijna niet meer stuk, maar ook na een dag of een paar dagen, koud gegeten. En dan is rempah van rundergehakt vaak droog en stevig. Dus na experimenteren met vocht toevoegen, of ei, of een in melk geweekte boterham of een combinatie daarvan kwam ik op het lumineuze idee er gehakte champignons aan toe te voegen voor de smeuïgheid. En dat was dus BINGO!! Helemaal goed. Ook na afkoelen, ook na een paar dagen.

De verhouding die ik heb gekozen is toevoeging van 100 gram champignons, fijngemalen (in een keukenmolentje/blender) op goed 300 gr. rundgehakt. En één in melk geweekt bammetje en een half ei (was een versie XL, vandaar). Een prima eindresultaat!

Benodigdheden:

  • 300 gr. rundergehakt (van een mooie soort)
  • 4 à 5 tn. knoflook
  • 1 à 1,5 tl djinten (poeder)
  • 2 à 3 tl. ketoembar (poeder)
  • ½ – 1 tl. kerrie djawa
  • Snuf zout
  • Flinke snuf kentjoer
  • 6 – 8 el gedroogde kokos
  • 1 bouillonblokje (rund of kip), verkruimeld
  • 1 in melk geweekte boterham ex.korstjes (grotendeels uitgeknepen)
  • 1 eitje (klein) of half (groot)
  • 100 gr. kastanjechampignons, zeer fijngehakt (verkruimeld)
  • Boter
  • Olie (arachide, zonnebloem oid)
  • Extra kokos (ik gebruik hier geen paneermeel) als het mengsel te vochtig blijkt.

En je ziet: ik doe er geen rode peper/sambal oid. door. Zo is het juist een mooi rustig gerechtje, een kokos-knoflookballetje, geurend van de kruiderij! Een feestje voor de neus en de tong! Authentiek!

Bereiding:

Doe alle ingrediënten in een grote schaal en meng een en ander goed dooreen. Voeg eventueel dus kokos toe als je het nog te nat vindt. Maar laat het mengsel ook even een uurtje staan. Dat komt de vochtbalans ten goede (wat zeg ik dat mooi hè!), maar ook de smaak. Proeven (en weer uitspugen!), ruiken. Bepaal wat er eventueel nog bij kan uit de lijst aan kruiderij.

Goed? Dan draaien we er balletjes van, beschaafde balletjes. Iets tussen walnoot en pingpongbal. Ik haalde er een balletje of 20 uit, voor het idee.

rempah, Indonesische gehaktballetjes met kokos en knoflook

Laat daarna even opstijven in de diepvries (20-30 minuten).

Neem een dikke koekenpan of brede braadpan. Doe hier een flinke ferme klont roomboter in een scheut olie. De balletjes moeten echt lekker in het vet bakken. Niet te zuinig dus! Rond de ballen nog even tussen twee handen en dan de pan in. Blijf erbij en schud voortdurend de pan zodat ze aan alle kanten door het ver rollen en mooie egaal goudbruin worden. Dat duurt even. Gaat het op de bodem versuikeren/karamelliseren, giet er dan een beetje water bij om dit los te bakken (allemaal smaak!). Het water verdampt wel weer. Ik doe er ook wel eens een scheut light soy bij. Ook erg lekker. Het eerste deel gaar ik veelal met een deksel schuin op de pan en dan de laatste stap afbakken zonder deksel. Alles op beschaafd vuur, want de boel verbrand snel. En je weet: koken en haast zijn geen vriendjes. Neem de tijd.

rempah, Indonesische gehaktballetjes met kokos en knoflook

Leg keukenpapier op een bord en haal met een schuimspaan oid de balletjes uit het vet. Laat zoveel mogelijk uitdruipen en dan op het bord. Even afkoelen en dan….

rempah, Indonesische gehaktballetjes met kokos en knoflook

O, als je niet uitkijkt, zijn ze op voordat je aan tafel zit! Freten! En houd je over 😉 , dan zijn ze de volgende dag ook prima te eten. Even liggen komt de smaak sowieso ten goede. En in het geval van een rijsttafel is dit dus een gerecht dat je prima een dag of twee van te voren al kan maken. Laat ze dan voor serveren wel even bijkomen vanuit de koelkast (een uurtje of zo). Wil je er iets van een sausje bij dan zou dat een ketjapsausje kunnen zijn. Maar er zullen er zijn die hem zoo door een lik sambal oelek halen! Ook smullen.

Selamat makan!logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Rempah, Indonesische gehaktballetjes met kokos en knoflook

  1. henk zegt:

    nou prakkie, jij hebt zeer zeker lopen smullen!!! wat is dat lekker Vreten met een hoofdletter V..

    ik denk dat het probleem van droge balletjes, komt doordat in nederland grove gehakt gebruikt wordt. hier gaat het vlees in de blender of stampt men het halus. brood,ei of champignons zijn te duur voor de gewone man/vrouw hier en komt niet of met grote uitzondering op tafel.. het gebruiken van rundergehakt is niet zo raar hoor… er is hier niks anders te krijgen!!!! wil je kippen,varkens of geiten, dan zal je dat zelf moeten malen…
    ach je geeft het zelf al aan…… kookboeken ????? ik heb er een hele berg van,,, en geen 1 heeft het zelfde recept!! ook die ik in indonesie heb gekocht, wijken af..
    maar een recept pas ik ook vaak zelf aan, een beetje van dit en dat erbij,of juist niet!! en het is altijd weer met een volle buik van tafel gaan..
    heb de pan met rawon van het vuur , en ga daar morgen eens fijn van smullen!!!
    ADUUUU wat is dat een lekker gerecht!!

    groet van een verre vriend

    • Prakkie zegt:

      Dag vriend!

      O, rawon! Dat is met kluwaknoten, toch? O, dat vind ik toch zo’n intrigerend ingrediënt. En hier te koop! Wat een goed idee, ik ga dat ook weer eens maken!

      Mooi dat je het “Vreten” vond! Jaha, eten is altijd weer smullen en dit soort gerechtjes! “Mantap”, zeg jij dan . Dat vind ik leuk en een geweldig compliment.
      Wat leuk dat jij zegt dat zelfs Indonesische kookboeken ieder hun eigen invulling hebben. Ach, iedere familie heeft zo zijn eigen geheime recept. En zoals jij zegt: je geeft er toch je eigen draai aan. Dat kan ik ook niet laten. Iets gemaakt dan denk ik: iets van dit of dat erbij. Of ik laat er ingrediënten uit weg. En zo variëren ook wij er lustig op los. Maar altijd met eindresultaat “buikje rond”, zoals jij dat treffend zegt.
      Henk, het ga je goed! Het is altijd weer leuk wat van jou te horen vanaf zonnig Bali.

      Groeten,
      Prakkie

  2. Pingback: Nasi goreng | Prakkie kookblog

  3. Cristine zegt:

    Deze balletjes zijn heerlijk! Dank je voor het recept. Nu ga ik op mijn gemak de rest van de recepten lezen…

    • Prakkie zegt:

      Dag Cristine,

      Dank voor je reactie en dank voor de complimenten!
      Het is ook een hot-item op google! Dus blijkbaar denken er meer zo over als jij.
      Ik hoor graag wat nog meer een succes is geweest.

      Veel kookplezier en groetjes,
      Prakkie

  4. Pingback: Smikkelen met Oud&Nieuw: op naar 2015!!! | Prakkie kookblog

Geef een reactie

