Indonesisch koken: a workshop experience

Bali
Als trouw blogbezoeker weet je dat Prakkie en de Indonesische keuken vier handen op één dikke buik zijn. Wat een feestje was het dus toen werd besloten om met collega’s een kookworkshop te volgen bij een geweldig Indonesisch restaurant (annex Toko). Dat is nog eens wat anders dan vlotten bouwen of creatief met klei. Ik had de koksbuis al aan voordat ik me had aangemeld!

Toko Bali Zwolle

Wat hebben we genoten! Bij Toko Bali te Zwolle, want daar hebben we het over. Wat hebben ze het geweldig voor elkaar. Complimenten! Een ruime keuken met een serie kookbanken waar plaats is voor wel 15 tot 20 vrouw/man. Een deel van de bereiding is voorbereid. Verse kruiden staan klaar. Personeel staat klaar. En dat alles onder goede humorvolle begeleiding met voortdurend oog voor kwaliteit. We hebben met elkaar in korte tijd veel geleerd en veel gedaan. Geleerd van kruiderij, gebruik van vers en poeder. Conimeux kreeg er door de heer Henri ook nog van langs! Nou je snapt het al: Prakkie stond ervan te glimmen! Maar ook het verschil tussen Indische keuken en Indonesische keuken werd toegelicht. En: eten met bescheiden porties. Geen borden volproppen. Enzovoorts enzovoorts enzovoorts. Er stond nog geen pan op het vuur, maar mijn avond kon al niet meer stuk. En meneer Henri was voor eeuwig mijn vriend! Al weet hij dat (nog) niet.🙂

Mooi was dat in deze opzet in een relatief korte tijd de gerechten bereid konden worden. Mede door de goede voorbereiding en de gegeven instructies (allemaal op keurig geplastificeerde kaarten met ingrediënten en volgorde). We hebben genoten van de manier waarop meneer Henri (Harrie) dit vorm gaf, kritisch was, bemoedigend, duidelijke instructies gaf, humor had, ieder in zijn waarde liet enz. Complimenten! En het eindresultaat was: gerechten om van te smullen, door onszelf gemaakt. Een heel assortiment aan verschillende gerechten en verschillende smaken.

  • Ajam kerrie
  • Babi ketjap
  • Sambal boontjes
  • Ikan ketjap
  • Atjar ketimoen
  • Sambal goreng telor
  • Pisang goreng
  • Sajoer lodeh
  • Pangsit goreng
  • Sambal goreng udang
  • Enz. enz. enz….

Mantap!

En toen: aan tafel!

Je zult begrijpen dat deze workshop van mijn kant eerlijk gezegd ook een beetje “Prakkie undercover” was, want de Indonesische keuken is me lief, me met de paplepel ingegoten door mijn moeder. Zie mijn blog: ik mag daar graag van koken! Maar daar natuurlijk niet de behoefte even te laten zien dat… daar was het moment ook niet naar. Dus in alle bescheidenheid vanaf de zijlijn toegekeken en meegedaan. Des te meer genoten van de presentatie door meneer Henri en het personeel en de door Toko Bali geboden kwaliteit! Top! Goed! Mooie gerechten, mooie bereiding en mooie ingrediënten. Collega´s die gewend waren te koken uit `pakjes` gingen voor de bijl: dit wil ik thuis ook doen!

En als dan ook nog door meneer Henri Bep Vuyk wordt aangeprezen als de beste bron voor Indonesisch koken thuis… Ik ben met grote glimlach huiswaarts gegaan!

Terima kasih!

Voor Zwollenaren en directe omgeving: hèt adres voor ingrediënten, hèt adres voor Indonesisch restaurant en hèt adres voor een geweldige avond kookworkshop!

Makan makan met Toko Bali!

logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

