Kerstomaatjes clafoutis

Omelet met kerstomaatjes

Gerechten ontstaan door inspiratie die je bij anderen op doet. Gerechten ontstaan in een opwelling. En gerechten ontstaan door een gepuzzel met ingrediënten: grofweg heb je een bepaald beeld van wat je wilt maken, maar de finesses ontbreken nog.

Dat had ik toen ik dacht: ik wil iets met die kerstomaatjes. Ik had een flinke bak overgehouden naar aanleiding van een ander recept. Ik zag ze in gedachten al gezellig met elkaar in een ovenschaal liggen. Eitje erover. Maar eitje mag dan ook wel een beetje pittig. Iets Aziatisch? Maar wat kan er dan bij, terwijl ik het toch simpel houd? Dus geen ‘omelet’. Nee, meer de sfeer van een clafoutis, zoals de Fransen dat kennen. Alleen nu niet met kersjes, maar met kers-tomaatjes! En niet met beslag, maar alleen met eieren.

Het leuke is dat de basis van dit gerecht ontstond toen ik op een morgen m’n bed uitstapte en de vage contouren zag van deze twee ingrediënten: kerstomaatjes en eieren. Je zal het wel merkwaardig vinden, maar zo gaat dat bij mij. In de ochtend kan het water me al in de mond lopen denken aan een geweldig gerecht voor einde dag.
Of midden in de nacht bedenk ik me toch een happie! Tja, dat is dan de volgende dag gelijk naar de winkel, mandje vol, naar huis en koken. O, wat heb ik toch een leuke hobby!

Benodigdheden:

  • 6 à 7 eieren
  • 100-150 gr. gerookt spek, in heel fijne blokjes gesneden
  • 1 fijngesneden ui
  • 2 à 3 tn knoflook, fijngesneden
  • 200-300 gr. kerstomaatjes, gewassen
  • een lente-uitje, fijngesneden
  • een rode peper, fijngesneden
  • een flinke tl. kippenbouillon
  • zout
  • peper
  • roomboter en/of olijfolie
  • eventueel een snuf djintenzaadjes

Bereiding:

Zet de oven op 150 graden.

Zet in een beetje boter de fijngesnipperde ui aan. Bak de spekjes in een andere pan zachtjes uit. Voeg als de ui glazig is de knoflook toe en zet dat ook even aan. Draai dan het uur uit en haal uit de pan. Als de spekjes licht beginnen te kleuren kunnen ze uit de pan. Zet ze apart. Zoek een platte ovenschaal (pastavorm, vlaaivorm, 24 cm) en beboter deze. Beleg de bodem van de schaal met het uienknoflook mengsel en verdeel er eveneens de spekjes gelijkmatig over. Schik nu op de bodem de kerstomaatjes zodanig dat ze gelijkmatig zijn verdeeld. Kluts in een schaal de eieren lekker luchtig en voeg aan het mengsel de rode peper, de lente-ui, zout, peper en de kippenbouillonpoeder toe. Roer nogmaals goed dooreen en schenk dit eiermengsel over en tussen de kerstomaatjes. Zorg dat die jongens niet aan de drijf gaan, maar houd ze gelijkmatig verdeeld. Ze moeten nog net het koppie boven kunnen houden.

omelet met kerstomaatjes

Schuif de schaal voorzichtig in de oven en bak +/- 30 minuten in de oven. Je zal zien: het ei komt opzetten alsof het een taart gaat worden, maar die zakt even later weer iets in. Het eindresultaat is een kerstomaten clafoutis waar je na enig afkoelen dikke punten van kan snijden. omelet met kerstomaatjes

De taart volledig laten afkoelen en dan eten is ook een feestje. Bijvoorbeeld voor op een feestje! :-)  Een beetje chilisaus erbij is heerlijk (Toko Lien of Flower Brand bijvoorbeeld). Restanten zijn de volgende dag ook nog smullen. Neem mee naar je werk, das weer eens wat anders dan een boterham met kaas.

Rooster er wat broodjes bij, geef er roomboter bij. Trek een puike fles rode wijn los. Is het mooi weer? Ga op een kleedje in je tuin liggen en geniet van dit geweldig maar simpele gerecht. O, was het maar alle dagen zomer!

logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

