Noodles

Noodles Asian

Trouwe lezers van deze blog weten dat ik niet zo’n soepfan ben. Ik heb het eerlijk gezegd ook niet op het woord “soep”. Bij het horen van dat woord haak ik eerlijk gezegd al af. Een vreemd woord ook en veelal een vreemd gerecht. Ja, hier hebben we het over een vooroordeel. Of trauma? Of is het een het gevolg van het ander? Soep… :-(  En dan bedoel ik niet de dikke, gebonden soep, soep (al blijf ik het een raar woord vinden) die stijf staat (!) van de ingrediënten. Maar dan noem ik het ook geen soep meer.
“Niet echt helder!”
“Klopt: daar houd ik nu juist niet van!”

Ik zou eens gaan eten bij kennissen. Op basis van hun verhalen had ik ze culinair hoog zitten. Dus eenmaal daar was ik reuze benieuwd toen ze me naar de keuken noodde om te kijken wat ze hadden bereid. Ter plekke gaat er een deksel van de pan en kijk ik in een gamel water, waar her en der er iets in drijft. De man des huizes roert er nog eens door en zegt: “kijk eens wat een lekker soepje!” Ik ben netjes opgevoed, dus ik wist me te beheersen. Maar ik dacht: opgewarmd water??
Bleek ook nog eens dat dit werkelijk (!) het enige onderdeel van het diner was….
Iedere verdere uitnodiging daarna heb ik maar afgeslagen. Friendships fade away…

Nog even terugkomend op mijn trauma. Ik denk nu aan het beeld dat ik besloten heb, om vanwege deze reden hulp te zoeken. Lig ik bij de therapeut op de divan, zegt ie: “zullen we anders eerst even een soepje eten?”

Soep of soepje… Blèèèh!

Maar als je de versie “noodles” bedoelt, kijk, dan ben ik van de partij!

Dit gerecht heeft charme door de grote hoeveelheid groenten, de lichtheid door de kippenbouillon en de saamhorigheid die de mie ervan maakt. O ja en er gaat ook nog een beetje kip door. All over een licht gerecht, maar met sterk Aziatische inslag. Verwarmend en gezond. Een pan vol smakelijke ingrediënten met bite en wat bouillon is ook iets anders dan een pan vol bouillon met wat snippers ingrediënten. Maar als dat soort ‘aquariumsoep’ jouw ding is: be my guest! (Figuurlijk gesproken dan :-)  ).

Benodigdheden:

  • 500 gr. biologische kipfilet, of kalkoenfilet in hele fijne plakjes

De hoeveelheid groente is naar smaak. Maar denk aan:

  • Ui
  • Knoflook
  • Gerookt spek, in fijne reepjes gesneden
  • Wortel, in smalle plakjes
  • Boontjes, gehalveerd
  • Taugé
  • Kidneyboontjes
  • Paksoy
  • Doperwtjes
  • Champignons, in dikke plakken
  • Spruitjes in kwarten
  • Ontvelde paprika, in reepjes
  • Rode peper
  • Lente ui
  • Voor de smaak:
  • Een 2 à 3 cm geraspte laoswortel
  • Een flinke theelepel taotjo boontjes
  • Kippenbouillon
  • Sambal oelek
  • Djintenzaadjes
  • Zout
  • Peper

Bereiding:

Zet de fijngesnipperde ui aan in een beetje olie. Voeg als deze glazig is de fijngesneden knoflook toe. Zet even aan. Doe er dan de rode peper bij. Voeg djintenzaadjes toe als je dat leuk vindt. Giet er nu het water bij en doe er naar verhouding de hoeveelheid bouillonblokjes bij (1 blokje op ½ liter water; of meer als je geconcentreerder wilt). Laat één en ander rustig sudderen, deksel van de pan.

Maak de groenten schoon en klein. Snijd de champignons in plakjes, was de taugé. Doe een schepje taotjoboontjes bij de bouillon en rasp er de laoswortel erbij. Gaar nu de groenten (wortel en boontjes en spruitjes) apart tegen beetgaar aan. Bak de uitgelekte kindeybonen even kort in een spetter olie.

Bak de heel fijn gesneden spekjes uit in een spettertje olie. Niet krakend krokant, maar goudgeel. Zet apart als het klaar is.

Voeg nu alles toe aan de bouillon. Voeg water toe als het te droog wordt. Voeg als het gerecht bijna klaar en op smaak is de kip-/kalkoenfilet toe. Laat dit even meegaren. Voeg dan de spekjes toe. Aziatische noodle soep

Dek af met lekker wat fijngesneden lente-ui en wat rode peper. Vind je verse koriander lekker: doe er dan een handje of wat fijngesneden korinaderblad bij. Roer nog even door en klaar. Geef er mie of rijst bij.

noodle soep Aziatische stijl

Wat mij betreft moeten deze noodles echt een warme pittigheid hebben. Schuw rode peper dus niet. Houd je echt van pittig: rasp er wat madame Jeanette peper door. Maar kijk uit: die is snotheet en ook zeer smaakbepalend.

Opscheppen (een bergje mie op het bord, daaroverheen de groenten en dan wat van de bouillon) en slurpen maar! Zoals de Chinezen dat doen. Jaha, met stokjes. Dat gaat geweldig! Doe er eventueel ongezoute pinda’s overheen. Dat geeft een lekkere knabbel/bite.

Smullen!

Wijn? Een witte Elzas kan altijd (Riesling, Sylvaner). Of gewoon water.

logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Noodles

  1. henk zegt:

    dit is dus een sop waar je me voor wakker mag maken…….MANTAP!!!!

    • Prakkie zegt:

      Hoi Henk,

      Dank voor het compliment en je reactie.
      Tja, met dit soort gerechten kom ook ik wel de week door. Smaakrijk, lekker pittig en met van alles en nog wat te variëren.

      Groet!
      Prakkie

Geef een reactie

