Guacomole

Mexico 5

Een van de  onmisbare ingrediënten bij een Mexicaanse maaltijd is guacomole: een mousse van grofweg avocado, uitje, tomaat, rode peper, limoen en koriander. Recent realiseerde ik me, dat het zö’n standaard gerechtje is in mijn assortiment, dat ik er volledig aan voorbij ben gegaan dat ik het nog niet eerder op de blog heb gepresenteerd. Tja, boterhammen met pindakaas of gekookte rijst is ook zo’n vanzelfsprekendheid.
Nou… Niet iedere pindakaas is een feestje.

Even een culinair intermezzo? In sommige merken/soorten pindakaas moet je op zoek naar de pinda’s! Ik trof bij AH een versie aan met nauwelijks 50% pinda’s… Wat ze er verder instoppen laat zich raden. Maar ook Calvé. Was dat vroeger hèt merk, kijk nu maar eens op het etiket. Ik durf zelfs de stelling aan dat ze er door de jaren heen steeds minder pinda’s indoen. Ik weet nog dat ze op dik 90% zaten. Halen ze bij lange na niet. De toevoeging laat zich raden. Soms is de simpelste versie de lekkerste. Een hele rijke aan pinda’s (dik 90%) en ook smakelijk was die van de Lidl. Maar die stoppen er nu ook minder pinda’s in. Dan maar die van PCD, ook nog eens spotgoedkoop!

Terug naar de guacomole!

Zorg voor rijpe avocado’s! Soms kan je dat voelen, door er even zacht in te knijpen. Keihard zou ik laten liggen. Maar ik heb wel eens zo’n kogel opengemaakt en die was toch rijp en geurig en smaakvol. Nu jij weer. Het hangt ook van de soort af. Er is niet één versie. Kijk maar eens bij je groentenboer of een goed gesorteerde supermarkt. En bij twijfel neem ik er genoeg mee: zitten er altijd wel een paar rijpe tussen.

En onrijp met een banaan en/of appel in een plastic zak? Bij mij is het nooit gelukt. Ik ben dus erg benieuwd naar jullie reactie. Eerlijk gezegd heb ik daar het geduld niet voor. Als ik avocado’s koop, koop ik ze om nu te eten en niet dagen later. Dan eet ik al weer heel wat anders. Ja, ik eet bij de dag.

Dan hoor ik mensen ook wel eens zeggen: maar dat is ook te koop in een potje. U weet, ik probeer alles. Mijn advies: als je gezondheid je lief is…. Wat was dat ronduit smerig! Echt heel droef. Oké, het was ook groen van kleur, maar daar houdt iedere vergelijking op. Maar vind je het helemaal toppie, ga je gang.

Benodigdheden:

  • 2 tot 3 rijpe avocado’s
  • een rijpe tomaat (of 2), zonder vocht en zaadjes, zeer fijn gesneden
  • pittig rood pepertje, zeer fijn gesneden (of sambal oelek)
  • verse bladkoriander
  • een snufje djinten (gemalen)
  • limoensap
  • een beetje ui, zeer fijn gesnipperd
  • zout

Bereiding:

Snijd de avocado’s overlangs in twee. Check de smaak en rijpheid. Onsmakelijk of snmakeloos (ik heb alle varianten voorbij zien komen) betekent einde verhaal. Haal de pit eruit en spatel met en lepel het vruchtvlees uit de schil, letterlijk tot òp de schil. Prak dit met een vork. Ik ben niet zo van gladde substantie, dus wat mij betreft mag het best wat grof blijven. Voeg nu de fijngesneden ui toe, de tomaat en de rode peper. Schep een en ander goed door. Voeg wat zout toe, de djinten en sprenkel er limoensap over. Proeven! Misschien nog wat rode peper (of sambal oelek)? Misschien nog wat limoen. Er moet een mooie balans zijn tussen zout, zuur, zoet en scherp. Doe de avocadopitten terug in het mengsel om verkleuring te voorkomen (dat werkt geweldig!). Doe er als laatste de blaadjes koriander door, zoveel als je wilt. De een is daar doller op dan de ander. Ik vind het heerlijk! Een lekkere exotische touch. Dek af met plastic folie en zet apart. Ik vind het lekkerder tegen kamertemperatuur dan ijskast-koud.

Mexico guacomole

Kan je je beheersen, dan is dit een onderdeel van de gerechten rond taco’s en tortilla’s. Kan je je niet beheersen🙂 dan eet je de schaal volkomen leeg met vers gebakken taco’s of nacho chips van een mooie soort. O, ik eet mijn vingers erbij op. Lekker met een stevig rood slokje (wijn). Nou ja, dan kan mijn avond (of dag) niet meer stuk. Of alleen de guacomole en een lekker stukje gebraad (lamsvlees of rundvlees van de grill(plaat)) is ook prima. Taco’s of nacho chips maken het krakend krokant. Geef er dan ook iets van een groene salade bij (plain, zoals de Fransen dat zeggen).

Je zal het niet geloven, maar mij loopt het water al weer in de mond. Eén keer raden wat ik zo ga eten…

logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Guacomole

  1. Pingback: Mexicaans rundergehakt (voor bij gevulde tortillas’s en/of taco’s) | Prakkie kookblog

  2. Pingback: Smikkelen met Oud&Nieuw: op naar 2015!!! | Prakkie kookblog

Geef een reactie

