Italiaanse tomatensaus, rijk gevuld

buiten eten 4

Het zal vast komen door het zonnige weer. Dat doet verlangen naar de zomer, vakantie, Italië, Frankrijk, Spanje. Lekker happie op je bord, zon aan de hemel, mooi slokje erbij. Kijk daar wordt een mens blij van. Nou ben ik van nature nogal een opgewekt persoon, maar het klimmen der temperatuur doet het gemoed nog meer goed.

Ik zat dus te denken aan een Italiaanse saus. En dan echt een dikke Italiaanse saus. Ui, knoflook, verse tomaten, ansjovis, spekkie. Dat soort dingen! Helemaal zelf vervaardigd, dat zal je begrijpen. En dat dan over gestoomde witvis, of bij gegrilde kip. Of zo over een verse pasta. Afijn mogelijkheden genoeg. Zelfs met een smeuïg aardappelpureetje en een lappie gebraad is dit smullen! Of de pan op tafel en dan met een mooi brood in hompen gesneden lekker dippen?
En afgekoeld is het ook een feestje!

De ingrediënten zijn voor een deel naar eigen voorkeur. Dus kijk wat je lekker vindt en waar je meer/minder van wilt. Ik vind het allemaal prima. Zorg voor een goede smaak, dat is belangrijk. Dus: veel proeven en denken uhhhh…..

Benodigdheden:

  • ui, fijngesnipperd
  • knoflook, teen of 4 à 5, fijngesnipperd
  • rode peper, vers, fijngesnipperd
  • spekkie, goudgeel uitgebakken (ik gebruik gerookt spek)
  • ansjovisjes, zeer fijn gesneden, stuk of 5 à 6
  • 5 à 6 rijpe (!) tomaten, ontveld, fijn gesneden
  • gegrilde paprika, ontveld, fijngesneden (of uit een goede pot)
  • 8-12 zwarte olijven (kalamata), ontpit en fijngesneden
  • 6-8 grote groene olijven, ontpit, in schijfjes
  • tijm (vers), lekker wat
  • rozemarijn (vers), lekker wat (ik doe een steel of 2 à 3, de naaldjes)
  • kippenbouillon
  • gepureerde tomaten van een goede soort
  • peper
  • zout

Bereiding:

Snijd de spekjes in fijne blokjes en zet deze aan in een scheutje olijfolie. Laat ze goudgeel worden en zet dan apart. In die olie/dat vet kan dan de ui worden aangezet en de knoflook. Als dat glazig wordt voeg dan de ansjovisjes toe en de rode peper. Schep om en voeg de tomaten en de rode paprika toe. Zet ook dit even aan en laat het een mooie consistentie krijgen. Ondertussen de zwarte en de groene olijven toevoegen. Versnipper de kippenbouillon (of misschien heb je poeder?) en voeg de kruiden toe: de tijm even wat gehakt (zonder harde steeltjes) en de rozemarijnnaaldjes fijngehakt. Houd wat steeltjes apart voor aan het eind. Dat staat leuk!

Voeg dan de tomatenpuree toe naar de dikte van de saus die je wilt hebben. Laat een en ander goed mengen en wat inkoken. Een scheutje olijfolie toevoegen gaat goed. En nu kan ook de peper en de zout erbij. Proeven! Mist er nog wat? Iets scherper? Wat meer tomatenpuree?

De saus laat ik lekker heeel zachtjes inkoken en lobbig worden. Aan het einde voeg ik nog de spekjes toe en de rest van de rozemarijn. En nog een snuffie tijm. Een draai van de pepermolen. Omroeren, klaar!

IMG_0888

Je kan direct gaan schranzen. Je kan de saus ook wat laten afkoelen en dan eten. In de inleiding heb ik al wat varianten geschetst. De saus combineert met veeeel!

Bijgaand met kip en boontjes, bijvoorbeeld.

IMG_0913

Ik denk nu: wat dacht je van kleine gehaktballetjes… En iets van doppertjes?

Hoe dan ook: freten!!

logo prakkie kookblog

 

 

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Italiaanse tomatensaus, rijk gevuld

  1. henk zegt:

    waar zit je??? wel eruuuggg stil op je blog?? koffie drinken bij oom tjampoer op bali??

    gr henk

    • Prakkie zegt:

      Hoi Henk,

      Dank voor je reactie! Jaha, Prakkie is still alive!

      Tja, ik kook met veel plezier, maar ik heb een volle baan en doe daarnaast nog een tijdrovende masterstudie. Kortom: reuze druk. En dan komt de blog niet op de eerste plaats… Maar wel leuk dat je zo bericht. Dank! Want ook ik denk steeds: nieuw bericht Prakkie!!!
      Maar dan is de dag overvol en ook maar weer zo voorbij. En zo gaat een week voorbij en een maand en nog een maand.
      Overigens verloopt het werk succesvol en ook de studie, dat geeft dan weer moed! Bedoeling is weer meer te bloggen, nu het cursusjaar min of meer voorbij is. Dus berichten komen weer! En jouw reactie bemoedigt sowieso Henk!

      En o, wat zou dat heerlijk zijn, een koppie Tobroek bij oom Tjampoer en Toek en de baboe… Bali… Perancak… Al weer zolang geleden dat ik daar geweest ben. Tja, ook daaraan zie je hoe het leven voorbij raast. En ik ben geen stresskip hoor. Weet mijn momenten van rust te vinden en laat me niet meeslepen in de tredmolen van het leven. Jaha, dat kan ook in Nederland. “Tempo doeloe”, zegt oom Tjampoer dan.🙂 Kretekje in de brand!

      Jouw meelevende reactie vind ik hartverwarmend, ontroerend. Dank!
      Prakkie leeft, maar ook Prakkie heeft maar één leven. Maar kookie-kookie maakt ook voor mij nog iedere dag goed!

      Dag vriend!
      Prakkie

      • henk zegt:

        bedankt voor je reactie, ik was een beetje bang dat er wat aan de hand was…….. maar gelukkig sehat …
        ik kijk vaak eventjes of er nieuwe reacties,of recepten zijn, en die bleven voor mijn gevoel wat lang weg……………….
        trek je niks van mij aan, studeer en geniet lekker hoe jij dat wilt// ik geniet ook !! het tonijn seizoen is er !!!! en ach wat een straf, om elke keer weer een steak van de bbq te moetten verorberen!!! hahahaha

        gr je vriend henk

Geef een reactie

