Hamburgers a la Prakkie: broodje vette bek

Hamburgers a la Prakkie

Stelling: de lekkerste hamburgers maak jezelf!

Voordeel: je weet dan ook wat er in zit. Nou, dat is voor mij misschien nog wel de belangrijkste reden om maar zelf aan het aanrecht te gaan staan. En ook het formaat bepaal jezelf. Ik vind dat ie best over de rand van het broodje mag hangen. En ik gebruik altijd grote broodjes🙂 .

Wat je er verder bij doet is de eigen fantasie. Iets van slablaadjes kan goed, heel dunne plakjes komkommer. Heel dunne plakjes tomaat. Uienringen, rauw en/of even aangezet. Heel dunne plakjes augurk. Plakjes kaas?

En wil je echt vette hap – wat op z’n tijd reuze leuk en lekker is – dan kan er nog van allerlei kledderie-dedderiesaus overheen. Knoflooksaus, kerriesaus, tomatenketchup, currysaus. Uhhh. Er zijn er die een combinatie van dat alles doen. Let erop dat je altijd licht gebogen “van je af eet”. En dan op zo’n manier dat het niet langs de handen en onderarmen naar de ellenbogen loopt. Of draag een shirt, jasje, overhemd met korte mouw🙂 .

Benodigdheden:

  • mooi biologisch rundergehakt (van de goede slager)
  • champignons (ik doe 300 gr. gehakt tegen 100 gr. champignons), fijngemalen.
  • djintenzaadjes of -poeder
  • sesamzaadjes
  • knoflook uit de pers
  • peper
  • zout
  • oregano en tijm
  • beetje rode peper
  • lente-uitje fijngesneden
  • scheutje olijfolie

Bereiding:

Doe de ingrediënten in een grote schaal en meng in een schaal. Wil je nog iets van ei erbij, be my guest! Proeven! (Spuug na proeven wel uit). Mis je nog iets? Voeg dat toe. Voor de smaak is het leuk het even een uurtje of wat koel te laten staan.

Maak per hamburger een balletje van het gehaktmengsel en plet dit tussen de handen. Werk het mooi rond. Het mogen best flink platte schijven zijn, want bij het bakken zetten ze toch altijd iets op. Ook een kwestie van uitproberen. Dat geldt ook voor het formaat schijf. Bewaar ze op bakpapier.

Hamburgers a la Prakkie

Zet de grillpan op het vuur en stook deze goed warm. Licht de plaat heeel licht in met wat olie en bak er nu in porties de hamburgers op. Hamburgers moeten niet door en door gaar. Hoe dunner ze zijn, hoe sneller klaar. Houd de gebakken hamburgers warm in een over (25-50 graden).

Hamburgers a la Prtakkie

Tja en dan de broodjes op tafel en alles wat je er verder bij wilt eten in schaaltjes, een regiment sausjes op tafel. En een flink pak servetten! Het leukste is als ieder naar smaak zijn eigen gang kan gaan. Hamburgers uit de oven en…schranzen maar!

Als je ze iets kleiner maakt kunnen ze ook bij bijvoorbeeld stamppot. Dat hoeft niet altijd een bal gehakt te zijn. Een paar van dit soort kleine schijfjes staat ook leuk. Eten doe je ook met je ogen!

Wil je eens een hele andere hamburger? Kan ook: zie mijn Oaxaca-burger: de hamburger, maar dan Mexican style!

En ook: maak de hamburgers eens van lamsgehakt als je dat kan krijgen! Dat is zoo mals…

Eet smakkelijk! (Nee, dit is geen verschrijving :-)  ).

logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Hamburgers a la Prakkie: broodje vette bek

  1. henk zegt:

    hoi prakkie,
    .
    mooi recept man, ga ik snel maken als jij mij verteld van welk rundervlees ik dat gehakt ga draaien…..
    zelf koop ik eigenlijk alleen maar runderhaas of vlees voor rendang, de prijs is gelijk.. dus als het met runderhaas kan,;-))) dan snij ik hem, en van de lelijkere stukjes wil ik dan hamburger gehakt draaien.
    en welke snijplaat ?? grof, fijn, of middel???
    je weet hier slaan ze net zolang op het vlees tot het gehakt is, en wie een blender heeft (en stroom) dondert het vlees daarin, maar dan krijg je net filetamerican…. (hoe maak je dat eigenlijk??)

    laat wat horen.. ok ??????

    bedankt alvast van vriend henk

    enne,laat me geen weken wachtten he,😉

    • Prakkie zegt:

      Hoi vriend Henk,

      Mij lijkt die runderhaas prima en dan middel of grove snijplaat. Ik houd ook niet zo van dat fijngemalen. Het mag best nog een beetje “bite” hebben. Dat maakt de hamburger zo leuk! De grofheid van steak tartare. Aan de andere kant is vlees voor rendang ook wel een waagstuk. Ben wel benieuwd naar de hamburger van dat deel van het rund. Er kan veel hoor.
      Zo ontdekte ik jaren geleden – gewoon proberen – dat het stoofvlees wat hier wordt verkocht (runderlappen) prima gebakken kan worden als een biefstukje. Niets uren sudderen en zo. En smakelijk! En dus nog die bite van zo-even. Snijden met een loeischerp mes. Ik bak dus geen biefstuk meer…🙂

      Van filet americain heb ik geen verstand. Ik vind de kant en klaar versie overigens altijd van bedenkelijke samenstelling. Heeft hier te lande ook een twijfelachtig imago (door de industriële productie). Maar speciaal voor jou opgesnord van internet:

      http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=315716
      en
      http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2012/afleveringen/29-03-2012

      Adoe, dat is even snel reageren van mijn kant nja?

      Terima kasih voor je reactie!

      Groet,
      Prakkie

  2. henk zegt:

    jippieeeeee,

    prakkie, vriend die je bent!! sommige dingen moet je doen, en beter niet uitstellen (mee eens??)
    zo ook voor de filet americain…
    heb net het laatste beetje in de koelkast gezet, want ik zit tot mijn …….. vol!!!!!
    HEERLIJK!!!! tja, wat zal ik meer kunnen zeggen dan BEDANKT MAN!!!

    gemaakt van ossenhaas, de rendang versie ga ik later doen, en laat dat ook eventjes weten hoe die is.

    gr henk
    uit een wel heel regenachtig indonesie

    • Prakkie zegt:

      Wat geweldig Henk dat je dat ook gelijk geprobeerd hebt, filet Americain. En leuk dat het smullen was! Dat maakt dat ik denk: ga ik het ook een keer maken. Bericht ik jou, brengt het mij ook weer op een idee.

      Ik ben erg benieuwd naar het maken van de hamburgers, zowel met de runderhaas als met het rendangvlees. Laat maar weten!

      En wees gerust, hoewel je zelf het idee hebt dat het Nederlands je door de vingers glipt, je bent nog steeds goed te volgen hoor. Ik geniet nog steeds van jouw berichten vanuit het verre Indonesia. Dus blijf reageren!

      Sterkte met het weer!

      Gegroet vriend!
      Prakkie

      • henk zegt:

        echt een aanrader, hamburger van 100% ossenhaas!!! heb er 4 op, en bewaar de nassie wel tot morgen😉
        ik heb de hamburgers met gegrilde aubergines gegeten, en flink wat sambal erbij!!
        sambal van grof gesneden uien en pepers (lees veel)…tja een armoedige maaltijd ;-)))

        koriander is echt heerlijk door die schijven!!

        gr henk

        • Prakkie zegt:

          Hoi Henk,

          Neem van mij aan, ik zit op afstand te watertanden. Wat leuk dat het zo goed gelukt is en smullen. Mantap!
          Afijn, die bereiding houden we erin. Nu nog de versie rendangvlees. Ik ben benieuwd!
          En dan de sambal die je beschrijft… Als je nog een potje over hebt😉

          Ik moet nu echt even de honger gaan stillen met een lekker hapje. Wat een trek kan je toch krijgen van dit soort berichten!

          Groet!
          Prakkie

  3. henk zegt:

    gemaakt van ossenhaas, de rendang versie ga ik later doen, en laat dat ook eventjes weten hoe die is.

    dat moet natuurlijk de hamburger zijn (de rendangvlees versie)
    (mijn nederlands gaat achteruit, ik moet al nadenken bij wat ik neerzet )

    • henk zegt:

      hallo prakkie,

      de sudderlappenhamburgers staan een nachtje in de koelkast, maar ik weet nu eigenlijk al dat het een flop gaat worden :-(( vlees is niet mooi uit de molen gekomen 3x gemalen…. telkens aangevroren, maar niet naar mijn zin .
      zal ze langzaam bakken, mischien dat er toch wat van te maken valt😉

      gr henk

      • Prakkie zegt:

        Hoi Henk,

        Aiiii. Ja, het is natuurlijk een kwestie van uitproberen. Maar ik heb niet de indruk dat het een succes is. Maar ach: weten we dat ook weer. Soms zit in verrassende bereidingen juist het feestje. Hier blijkbaar niet. Koken is soms ook ‘uithuilen (naar wens letterlijk…) en opnieuw beginnen’ als het niet is gelukt. Wel leuk dat je over de poging bericht. Het is even een afstand tussen jou en mij, maar ik leef mee hoor!
        Jij weet er vast raad mee in een andere versie als de hamburgers niet lukken. En anders in de kali, hebben de vissen ook een leuke dag.🙂

        Groet!
        Prakkie

        • henk zegt:

          prakkie,

          jij zal het best wel eens meegemaakt hebben, en ik nu dus ook………
          ik verklap niks, maar als jij eens een beetje sudderlapjesgehakt overhebt, maak dan eens zoals in jouw recept😉
          laat je van je horen hoe jij de smaak vindt??
          misschien ook iets voor andere bezoekers van jouw blog ??

          p.s ik heb ze op een niet te hoog vuur in de grillpan gebakken

          gr henk

          • Prakkie zegt:

            Hoi Henk,

            Ik ga er binnenkort beslist mee aan de slag. Jouw enthousiasme maakt dat ik denk: dat ga ik doen/uitproberen.
            Ik ben erg benieuwd!

            Jij met dank voor je reactie. Water loopt me in de mond!

            Groet!
            Prakkie

Geef een reactie

