Salade Niçoise

voorbeeld opmaakEen klassieker! Maar ik maak hem toch net even anders… Overigens doen honderden versies de ronde, dus wat maakt het uit. Als het maar lekker is!

Mijn visboer had gerookte makreel in de aanbieding. Ik zag me dat wel combineren met sla en groente en ei en zo: salade Niçoise!  Dus afrekenen en naar huis.

Tja, zo’n dooie vis in z’n geheel ziet er misschien niet uit, maar dat went. En fileren, dat doen we zelf wel. En dat is helemaal niet ingewikkeld. Oefening baart kunst!
Tip: check de brokjes makreel goed op graten voordat je ze gebruikt in het gerecht. De meeste heb je er met de hoofdgraat al uit, maar soms zitten er toch nog graten geniepig verscholen. Je haalt ze er makkelijk uit met een pincet of tussen duim en wijsvinger. Kijken en voelen. Check, check en double check! Het resultaat: mooi ontgraat makreel visvlees.

 Benodigdheden:

  • 4 mooie rijpe tomaten, in zes parten, kern verwijderd
  • 200 gr. beetgare sperziebonen
  • wat gare blokjes aardappel
  • ½ courgette, blokjes, heel kort gestoomd
  • 1 à 2 ontvelde rode paprika’s
  • kropje little gems of veldsla
  • lekker wat verse blaadjes basilicum
  • ringetjes lente-uitje of sprietjes bieslook
  • 4-6 eieren, nèt hard gekookt (door de helft of in kwarten.
  • 300 gr. makreelfilet in brokjes (MSC)
  • 10-15 zwarte kalamata olijven (en evt. groene olijven)
  • 5-6 ansjovisfilets
  • olijfolie

Bereiding:

Kies per persoon voor een groot bord. Leg de sla op ieder bord en leg daar groepsgewijs de ingrediënten. Dus een plekje voor de tomaten, een plekje voor de courgette enz., zodat je alle ingrediënten naast elkaar ziet liggen. De ansjovisjes leg ik wel verspreid en de basilicumblaadjes ook. Druppel er verspreid wat olijfolie over. Priegel er nog wat in ringetjes gesneden lente-ui overheen of de sprietjes bieslook en klaar!

Salade Nicoise met makreel

Serveer er een zelfgemaakte mayonaise bij of een knoflooksaus (een milde volle yoghurt, de eigen mayonaise erdoor, knoflook teentjes erin geperst, peper, zout, tikkie mosterd).

Lekker met grof brood en roomboter. Of misschien vind je geroosterd brood er lekker bij.

Wijn? Een mooie rosé? Maar thee of een glas water kan ook prima.

Salade Nicoise met makreel

Zet er een plaatje Franse chansons bij op! We zijn dan wel niet in Nice, maar met zo’n gerecht waaaan je je er!

“Nice je t’aime, mon village d’amour”

Bon appétit!slotlogo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Salade Niçoise

  1. Anja zegt:

    Haai Prakkie,
    Is nog veeel lekkerder als je de makreel zelf rookt!
    Ik heb zo’n platte rookbak van roestvrijstaal van ’n paar tientjes, twee eetlepels zaagsel en ’n spiritusbrander uit laten branden, en klaar is Klara!
    Je weet echt niet wat je eet!
    Niet zo’n zeer penetrante rooksmaak, maar ’n lekker doorookt visje die je niet heel de avond opboert, in combinatie met je sla…..
    Lijkt me smikkelen!
    Groet Anja

    • Prakkie zegt:

      Hoi Anja,

      Dank voor je reactie.

      Wat een tip zeg! Daar heb ik niet eerder aan gedacht. Ook iets van: roken van vlees of vis dat is iets voor de vakman (die het buiten kijf goed doen), maar nu ik jouw bericht lees…
      Maar gebruik je de rookoven vaak? Ook voor andere soorten vlees?
      Ik ben erg benieuwd.
      Je hebt mij in ieder geval op een idee gebracht!

      Groet,
      Prakkie

  2. Arieta zegt:

    Alleen maar lekkere dingen in deze salade!

    • Prakkie zegt:

      Dag Arieta,

      Dank voor je reactie.

      Tja, dit vind ik ook zo smullen. En de salade leent zich voor allerlei variatie. En als het dan niets meer van doen heeft met de oorspronkelijke versie… Ach, welk gerecht is nog wel oorspronkelijk of ‘authentiek’. Het gaat erom dat het smullen is, mooi gemaakt met goede ingrediënten. Dat vind ik belangrijk. En het is allemaal mooi dat we met de eigen creativiteit vorm geven aan…

      Geniet ervan!
      Groet,
      Prakkie

  3. Pingback: Smikkelen met Oud&Nieuw: op naar 2015!!! | Prakkie kookblog

Geef een reactie

