Lamskoteletjes, gegrilld

lamskotletten

Mijn Turkse slager stond me zo enthousiast lamskoteletjes aan te prijzen dat ik op zijn aanbod ben ingegaan en een kleine kilo heb meegenomen. Die gaan op de grillplaat. Lekker met herdersalade en Griekse salade en brood.

Zo ging ik huiswaarts. Ik moest er aan denken dat diezelfde slager bij een van de eerste keren, toen ik lamsbout bestelde, bijna uitdagend zei: waar is het voor? Hij gooide z’n hoofd in z’n nek, terwijl ie het zei. Op een toon of ik geen verschil wist te maken tussen stofzuigerzakken en lamsvlees. Ik had ook bijna gezegd “om op te eten”, maar die vond ik wat flauw. Maar die uitdagende houding “waar is het voor?” vond ik ook wel weer leuk. Hoewel ik ook dacht: waar bemoei jij je mee? Geef nou maar gewoon waar ik naar vraag! Ik ben namelijk ook nogal een baasje.

DSCI0540

Maar goed, we moesten in het begin elkaar waarschijnlijk nog wat aftasten op het vlak van koper-verkoper. Hij zou het nu niet meer zo zeggen als vaste bezoeker van mijn blog. Naderhand zei hij lachend: “maar ik wil niet dat je thuis een stuk vlees hebt waar je niets mee kan. Of het gerecht wordt een mislukking”. Daar had ie gelijk in.

Zijn “waar is het voor” bleek bij nader inzien dus zorg: neem je wel het goede mee naar huis daar waar je het voor wil gebruiken. We hebben er uiteindelijk samen om gelachen.

DSCI0546

Lamsvlees vind ik zo mooi, daar doe ik maar weinig mee. Dus geen marinades en een overload aan kruiden. Gewoon simpel wat olijfolie, wat peper en wat zout en dan op de snoeihete grillplaat. Even vlug ene kant, dan andere kant. Hooguit een paar minuten.

DSCI0554

Dan in folie laten rusten. Ondertussen tafel dekken en aanschuiven maar!

Voor de Griekse salade:

  • komkommer
  • tomaten
  • rode paprika (ontveld, uit een pot)
  • kalamata olijven
  • groene olijven
  • ui in ringen
  • knoflook, fijngesneden of uit de pers
  • olijfolie
  • beetje zuur (limoen, azijn o.i.d.)
  • peper
  • zout
  • tikkie sambal oelek of een rood pepertje

Snijden en mengen in een kom. Proeven! Wat kan er nog bij?

TOP! Dat is de conclusie. Wat is lamsvlees toch heerlijk eten. En dit waren ook dikbevleesde lamskoteletjes. Ik heb nog wel eens van die arme dingen bij de super zien liggen… Ach ach. En dan ook nog grof geprijsd! En ze worden gekocht hoor. Aii, dat kan zo veel beter. En bij je slager kan je ook zeggen als je het anders wilt, of groter, of dikker en zo. Een goede slager denkt met je mee en zal zelfs iets afraden als het niet bij je wensen past.

“Waar is het voor?”🙂

 DSCI0568

Nou ja, wat wil je nog meer? Slokje erbij (een mooie rode wijn, of iets van thee)?Geroosterd broodje. En dan smullen maar!

Eet smakelijk!

logo prakkie kookblog

 

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Lamskoteletjes, gegrilld

  1. Wim zegt:

    Prakkie,

    Ziet er top uit, en ja lamskoteletjes en trouwens al mijn vlees haal ik bij de Turk.
    Mis alleen de fetakaas.

    • Prakkie zegt:

      Hoi Wim,

      Dank voor je reactie.
      Ja, dit vind ik ook smullen. En inderdaad heeft de Turkse slager een ruime keus uit allerlei lekker. Pas zag ik kalkoenfilet in de aanbieding. Dan wellen er al diverse bereidingen bij me op. Maar ja, ik moet keuzes maken in de aanschaf. Dus volgende keer maar weer.

      Ik doe niet altijd feta over de Griekse salade. Soms serveer ik het er apart bij. Nu zit de feta verwerkt in de herdersalade: Turkse yoghurt vermengd met feta, knoflook, tijm, djintenzaadjes en wat sesamzaadjes. Zie het recept. Das echt smullen! Zelfs alleen die saus met een broodje…🙂

      Groet!
      Prakkie

  2. mrsanchelon zegt:

    Lamskoteletjes… HEERLIJK!

    • Prakkie zegt:

      Hoi Eva,

      Dank voor je lovende reactie!

      Tja, lamsvlees is zo heerlijk. Jammer dat het zo weinig gegeten wordt. Nu moet ik ook zeggen dat menige super en onbeschaamde prijzen voor vraagt. Daarom is de Islamitische/Turkse/Marokkaanse slager zo’n uitkomst. Daar heb je lamsvlees van iedere soort voor een vriendelijke prijs. En nog een goed advies ook hoe een en ander te gebruiken. En ze snijden de dikte en hoeveelheid af zoals jij het wilt hebben. Dat ben ik in nog geen super tegengekomen.

      Geniet ervan!
      Groet,
      Prakkie

  3. henk zegt:

    hallo prakkie,
    ik heb net een geitje geruild voor een lam van 5 maanden ;-))))))))))).. en ga het beestje snel een beetje vlees op zijn botten brengen..5 tot 7 maanden moet genoeg zijn om mijn vriezer tot zijn nok toe te kunnen vullen met dit lekkere tot heerlijke vlees…!!!!!
    3 jaar heb ik lopen zoeken, en nu stopte er een pick-up vol met lammeren voor mijn oprit ,hahaha ik kan niet wachtten op een lamskroon op mijn bord.

    groet van vriendje henk.

    • Prakkie zegt:

      Hoi vriend Henk,

      Wat een bijzondere ruil: een geit voor een lammetje. De kool en de geit sparen??
      O, lamsvlees is zo goddelijk. Ik kan me dus jouw ongeduld voorstellen. Maar het resultaat is vast om te smullen!

      Overigens wordt hier (NL) niet zo’n onderscheid gemaakt tussen geit en lam. Sterker nog: omdat geitenvlees relatief goedkoop is en van een jong beestje nauwelijks te onderscheiden van lamsvlees, zijn er foute slagers die geit voor lam verkopen… De kleur van de stempel laat zien of het geit of lam is. Maar geit is ook smullen hoor (saté kambing!). Maar niet zo’n oud beessie. Dat is meer voor de stoof.

      Ik moet er nu aan denken: toen mijn kinderen nog kleuters waren vertelde ze op school tijdens het kringgesprek dat ze geit of lammetje hadden gegeten (tja, eten zit bij ons thuis in de genen!). En dan ging er een schokgolf door het klasje kleuters, want die zagen dat geitje of lammetje huppelend in de wei… Ahhhh, zo’n lief beestje…. En dat aten wij, de familie Prakkie, dus op! Alsof we kannibalen waren!
      Hoe jong ze ook waren, mijn kinderen vonden de reactie van de andere kinderen dan ook erg lollig.

      Geniet van de kweek en uiteindelijk van het resultaat. Lamsvlees? Mij mag je er voor wakker maken!

      Groet en selamat makan!
      Prakkie

      • Prakkie zegt:

        Hoi Henk!

        Dank voor je bericht.
        Ik geniet altijd erg van hetgeen je te melden hebt. Zoals al eens eerder gezegd: waarom begin je geen eigen blog? Je maakt veel mee, hebt altijd wetenswaardigheden te vertellen en je kan dat mooi verlevendigen met foto’s. Ik ben daar in ieder geval erg benieuwd naar! Maar je mag ook een hoekje op Prakkie.blog inruimen hoor. Maken we een “hoekje Henk!” Of “makan makan met Henk”. Zoiets.

        Tja het is voor mij even een drukke periode, maar er komt weer een moment dat ik met grotere frequentie berichten kan plaatsen. Jouw reacties houden me in ieder geval scherp. Waarvoor dank!

        Dan ten aanzien van schaap of geit. Weet je dat die ook wel eens gekruist worden? Ja echt! Dan spreekt men over geep (of gaap) of scheit. Zie bijvoorbeeld: http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij/Nieuws/2014/4/Scheit-of-gaap-1497480W/

        Tot een jaar is er voor een doorsnee consument nauwelijks verschil te merken tussen lam of geitje. Dus ja, je kan net zo goed een jong geitje op je bbq gooien. Sterker nog: in de meeste Indonesische restaurants in Nederland is saté kambing niet zelden bereid van lamsvlees… Ik heb zelf eens de proef op de som genomen door beide soorten te proeven: het verschil is niet tot nauwelijks merkbaar. Pas bij (flink) ouderen van het beest (geit of schaap) ga je het verschil merken. Maar of schaap of geit dan nog lekker is…. Van die (ouwe/stevige/sterke) smaak moet je houden. Stoofvlees tegen die tijd!

        Op zich ook weer bijzonder dat het verschil zo klein is, want geitenvlees is in Nederland nagenoeg niet te slijten, terwijl bij lamsvlees menigeen het water in de mond loopt. Geiten worden vooral gefokt voor de melk (en daarvan kaasjes maken!  ), maar het vlees is niet te slijten. JAMMER!!! Want ook zoo heerlijk. Geiten hebben zogezegd een fout imago. Mensen associëren geit met de smaak van een oud beest, taai, onsmakelijk. Fout!

        Afijn, je had je dus de moeite kunnen besparen Henk, je wisseltruc (geit voor lammetje), vooropgesteld dat het om jong vee gaat! Een jong geitje is niet te versmaden! Voor nog meer wetenswaardigheden, zie bijvoorbeeld: http://www.onnokleyn.nl/alles-over-lams-en-geitenvlees/

        Ik ben overigens erg benieuwd hoe het jouw lammetje vergaat, tot de pan of bbq aan toe. Dus houd mij en de lezers maar op de hoogte!

        Dag vriend!

        Groet,
        Prakkie

  4. henk zegt:

    ha die prakkie…… weer wat tijd om te reageren??? elke dag kijk ik eventjes of je nog wat te melden hebt////// ja een mooie afwijking van mij ;-))
    even een reactie op jouw mening, van lams en geiten jong…. is dat echt zo?? en hoeveel maanden mogen ze dan zijn om hetzelfde te smaken?? een geitenjong is wel simpel te koop hier, dus als mij dat het gezoek naar een lammetje uit kan sparen ;-))))))))
    het beesie staat mijn oever naast de beek lekker kaal te vreten, … ik zoek ondertussen op internet hoe ik haar straks mooi aan hapklare bbq brokken kan snijden/// heb er geen moeite mee, heeft een kort maar mooi leventje gehad… beter, dan die stumpers hier,die 2 jaar in een donker hok staan, en elke dag bladeren te eten krijgen.

    dag mijn vriend, ik zal tegen de tijd van de slacht je een berichtje sturen ;-p

    selamat malam
    henk

  5. henk zegt:

    het lammetje is niet meer………:-((, zal je de details besparen, maar vanochtend lag ie dood ….
    heb meteen een geitje van een vriend gekocht, als die een maand of 6 is gaat die onder het mes ;-)))

    groet, van een verdrietige vriend

    • Prakkie zegt:

      Beste Henk,

      Ach, wat is dat nou verdrietig. Ik dacht nog even, die is in de pan beland, maar ik maak uit jouw bericht op dat het zo ver niet eens is gekomen. Want dan zou je niet verdrietig zijn. Ach wat jammer voor zo’n beessie ook.

      Nu maar hopen dat het geitje het langer uithoudt en het tot een goed – culinair – einde brengt. Ik begrijp dat je in ieder geval manmoedig dit volgende project bent begonnen. Dat is goed! Ook voor de verwerking.

      Ik hoop dat het voor jou een troost is dat ik met je meeleef.
      Sterkte!
      Een oprecht medeleven van je vriend Prakkie!

      Groet!

  6. hans B zegt:

    Wow ziet er goed uit!

  7. henk zegt:

    prakkie, het is wel erg stil op je blog………… ik wil je vanuit indonesie fijne feestdagen en alvast een gelukkig 2015 toewensen

    selamat hari nataL,dan tahun baru

Geef een reactie

