Hartige oliebollen (versie 2014)

rain 5

Zachtjes aan glijden we het jaar uit. Sneeuw, nattigheid, kou… We kruipen dichter bij elkaar voor de haard, schenken nog eens een glas in of een verse kop chocolademelk en mijmeren over de voorbije maanden. Het haardvuur knappert en zet ons in een rood-oranje gloed. De hond is eindelijk rustig. En de buurtjes ook.
Ik werp voor het definitief invallen van het duister nog een blik naar buiten en zie het lege hok van Kwabbie, onze kalkoen. Ik sluit m’n ogen en zie hem weer voor me, de grote ovenschaal, nog na-sissend van de warmte, die geur… Iedereen aan tafel, glimmend bestek, kaarsjes aan…

Een grote knal in de straat doet me opschikken van mij dagdromen. Knal? Vuurwerk? Oliebollen!!! We gaan weer oliebollen bakken!!! Ik zeg “we gaan weer”, want ik bak ze het hele jaar door. Jaha. Waarom alleen met O&N? Das zulke onzin? Kalkoen eet je toch ook niet alleen met Kerst? Nee hoor, het hele jaar door. Kwibbie en Kwebbie hebben eerder dit jaar al onze dis gepasseerd. Smullen! Vreemd toch dat we in Nederland het niet zo op Kalkoen hebben. terwijl ze zich net over de grens er klem aan eten. Wist je dat? Ja, Duitsers eten veel kalkoen. Eigenlijk eten ze onze kalkoenen op. Nou ja, niet mijn kalkoenen natuurlijk, maar wel wat in Nederland gefokt wordt. Kijk, dat is toch jammer. En natuurlijk is een kalkoen nogal al een fors beest, maar je hoeft hem niet in één keer op te eten…

Oliebollen!!!Oliebollen 2015 Houd je van zoet? Dan bak je ze zoet. Maar ik houd meer van hartige bollen. En mijn hartige oliebollen zijn wereldberoemd hier in de straat. Al voor de kerst druppelen de eerste bestellingen binnen. En ik had zelfs nog een paar bestellingen liggen naar aanleiding van het zomerfestival hier in het dorp, afgelopen juli. Daar heb ik ook staan bakken: een doorslaand succes! Oliebollen werden zomerbollen.

We maken op Prakkie’s manier hartige oliebollen. Het leuke van deze versie van oliebollen is dat je er gerust een flesje wijn bij kan opentrekken, rood of wit. Je zult zien dat je gasten verrast zullen opkijken bij de eerste hap: “hé, maar dat is een lekkere oliebol!”
Jaha, een hartige oliebol! Jongens wie wil nog een glaasje? Wie wil er nog een bol?
Overigens ook lekker bij een kopje thee, of een glaasje non-alcoholisch. Ieder zijn ding.

Met die zoete bollen (ook smullen!) gaat rode of witte wijn slecht samen, zo is mijn ervaring. Een Sauternes of iets dergelijks zou nog kunnen (dessertwijnen). Champagne?

Kortom, varieer dit jaar eens lekker en maak van dit oliebollenfestijn een culinair festijn. En ik weet zeker: deze bak je van de zomer nog! Ik wel🙂

Heb je het niet zo op oliebollen, dan heb ik ook nog hartige cupcakes! Passen ook prima bij een slokje van wat dan ook!

Maak er een feest van! Ook nadien🙂

logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Hartige oliebollen (versie 2014)

  1. Pingback: Smikkelen met Oud&Nieuw: op naar 2015!!! | Prakkie kookblog

Geef een reactie

