Thais rundvlees met 5 kruidenpoeder

Enige tijd geleden heb ik me bij het betere Thais restaurant laten verrassen: je geeft vooraf aan wat je beslist niet wilt eten en dan gaat de kok aan de slag met een gerechtje. En je kan zo vaak bestellen als je wilt. Het kunnen zaken zijn die ook op de kaart staan, maar ook “catch of the day”. Ik had een keer eerder hier een geweldige rijsttafel gegeten, dus durfde ik de gok wel aan. Spannend ook! En hoewel alle drie de gerechtjes mouthwatering waren was er wat mij betreft één de topper: Thais rundvlees met 5 kruidenpoeder en paprika. Ik heb echt na afloop even moeten kijken of mijn vingers er nog allemaal aanzaten, zóóó lekker!

Thais rundvlees

Na wat smoezen met de kok en mijn identiteit prijsgevend (“Aha, jij bent dus Prakkie!!!) was hij bereid zijn geheim recept af te staan voor de lezers van mijn blog. En en passant had hij ook een vakantiehuisje in Thailand in de aanbieding. Zo kom je nog eens ergens!

Neem mooi biologisch rundvlees. En dat mogen best magere runderlappen zijn. Wil je bieflappen of biefstuk, ook goed. Ik vind de structuur en bite van runderlappen wel leuk. Snijd de runderlap in lange repen van 5 à 6 cm breed en snijd deze overdwars dan in mooie dunne lappen, zodat het op snel maar kort vuur vlug gaart. Dit is in de uiteindelijke bereiding hooguit 5 minuten. Zorg dus dat alles klaar staat en de familie al hongerig aan de tafel zit. Eten à la minute!

Haal een uur van te voren het vlees uit de koelkast en laat op kamertemperatuur komen. Marineer de fijngesneden runderlapjes in een mengsel van vijfkruidenpoeder, dark soy, fijngeraspte gember en een knoflookteen of 2 uit de pers. Schep goed doorheen en laat minstens een half uur staan.

Ondertussen kunnen de kastanjechampignons in plakjes worden gesneden en op laag vuur laten smoren. De paprika’s (geel, rood en wat groen) schoonmaken en in blokjes van 3 x 3 cm snijden. Doe wat olie in de pan en bak in een flink hete pan al omscheppend de paprikavierkantjes tot dat deze wat aan hardheid hebben verloren, zonder dat het te zacht wordt. Bij ui zeg je “glazig”. De bite is namelijk een wezenlijk onderdeel van dit gerecht. Zet op die zelfde manier een ui aan die in vergelijkbare grootte met de paprika is gesneden. Het is mooi als het allemaal mooi in evenwicht is. Vind ik🙂 .

Was de taugé en zorg dat er kokend water paraat is. Vlak voor opdienen kan dan even het hete water over de taugé. Maar hééél kort!

Bak nu in een beetje olie de runderlapjes heel snel op hoog vuur. Dit gaat het best door eerst de pan (dikke bodem!) flink te verwarmen (walmen), dan een scheutje olie, verdelen en dan het vlees erin en direct flink opscheppen. Kies eerder voor steeds kleine porties bakken dan gelijk de hele schaal erin omkieperen. Je ziet het vlees donker bakken. Goed is goed. Voeg dan de paprika toe en de fijngesneden rode peper (zoveel als je wilt) en bak nog even mee. Alles in totaal hooguit 5 minuten. Haal het direct uit de pan en verdeel dit mengsel over de voorverwarmde borden, inclusief aanhangend vocht/aanbaksels.

Leg op het bord er nu een beetje van de champignons bij, een beetje van de taugé en serveer met rijst of mie (neutraal). Dien direct op! Geef er een bakje verse korianderblaadjes bij voor de liefhebber (aanrader!!).

Afsluitend nog even de boodschappenlijst!

Ingrediënten (4 pers)/benodigdheden:

– magere runderlappen (500-600 gr.)

– dark soy saus, 2 el.

– 5 kruidenpoeder, 1 à 1,5 tl

– 2 tenen knoflook

– fijngeraspte verse gember, 1 flinke eetlepel.

– 3 paprika’s, rood, geel en groen (die laaatste gebruikte ik maar deels)

– kastanjechampignons 400 gr. (neem biologische, die krimpen minder! En zijn smakelijker)

– taugé, 200 gr.

– middelgrote ui

– fijngesneden rode peper

– witte rijst of een mooie mie (maar houd dit neutraal).

– arachide-olie

– verse korianderblaadjes

Thais rundvlees  Zo heerlijk!

Smakelijk eten!

logo prakkie kookblog

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Thais rundvlees met 5 kruidenpoeder

  1. anjasouren zegt:

    Kan gelijk aan de slag , heb alles in huis

  2. claudia zegt:

    Prakkie, waarom geef je bij je gerechten niet aan welke pannen gebruikt? Dit is wel handig als hulpmiddel voor iemand die nog aardig nieuw is vwb gebruik gietijzer en buyer pan.

    • Prakkie zegt:

      Hoi Claudia,

      Ach ja. Wat een tip zeg…
      Tja, bij het koken gaat zo vol-automatisch in het gebruik van materialen, dat ik er nooit aan gedacht heb om het soort pan toe te voegen…
      Nou… denk ik nu: volgens mij geef ik toch wel aan in termen van “verwarm een pan met dikke bodem” e.d. Dat is bij mij steevast De Buyer (of één van zijn vriendjes). Sterker nog: andere pannen dan plaatstaal of gietijzer heb ik niet. Nou ja, dan weet je in iedere geval welke pan ik gebruik!

      groet,
      Prakkie

Geef een reactie

