Spareribs variée: schouderkarbonade!

Prakkie kookblog

“Spareribs variée?”

Ja, ik zal gelijk dat “variée” even uitleggen!

Dit recept kan je prima gebruiken voor spareribs. Maar ik vind spareribs dermate matig “bevleesd” dat ik liever schouderkarbonade gebruik. Of neem krabbetjes! Dat is bot maar met nog flink wat vlees eraan. Voor door de hutspot, maar zo kan ook!

Spareribs ontstaan door van de ribkarbonade de ribben af te snijden, bij voorkeur in één keer. Daardoor ontstaat aan de ene kant zo’n toetsenbord ribbetjes en aan de andere kant een grote rol varkensfil

Maar ja, die spareribs zijn in de regel dunbevleesd, ze komen van het hogere deel van de rug van het varken (tegen de ruggegraat aan). Vind ik niet zo spannend. Je kan ook krabbetjes nemen, een wat klassiekere variant van uw slager, daar zit rond de ribben meer vlees en deze komen wat lager weg, richting de buik van het varken. Maar als de verhouding…

View original post 322 woorden meer

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 2. Serieuze prak: recepten. Bookmark de permalink .

2 reacties op Spareribs variée: schouderkarbonade!

  1. Sylvia zegt:

    Eindelijk Prakkie!! Waar was je al die tijd? Ik had de hoop al bijna opgegeven en regelmatig gecontroleerd of ik nog wel geabonneerd was op jouw blog.
    hartelijke groet,
    Sylvia

  2. henk zegt:

    tja, prakkie ook ik was een heel klein beetje in de stress geschoten…………… en nu?? recepten uit 2011????
    neemt niet weg dat het een heerlijk haram hapje is die schouder karbonaden. ik neem lams rib, kan ook wel denk ik.
    p.s zit nu aan een heerlijk bord rawon.

Geef een reactie

