Suikerbietenstamp met (gebraden) worst

suikerbietenstamppot
Herfst, herfst, wat heb je te koop
Suikerbieten, honderd op een hoop
‘k maak ze voor je klaar
heus das waar
ef-fe koken en dan gaar

Tja, wie kent dit kinderliedje niet?

Ja beste bloggers, dit is weer een bijdrage aan “Prakkie voor een prikkie”. Het is nu de suikerbietencampagne: dus trekkers rijden ronkend en walmend af en aan van het land met boerenwagens volgeladen met suikerbieten, bij voorkeur met de kluiten klei er nog op en aan. Dat gaat in de regel naar de suikerfabriek. Maar – nu komtie! – je kan daar ook prima een stampie van koken. Mijn goede vader heeft ons in vroeger dagen daar al eens op gewezen, onder het mom van: suikerbietenstamp, smullen! Ja, hij heeft de oorlog meegemaakt (WOII). Dus een puree maken van zo’n biet, zo’n gek idee is dat niet. En mijn vader wilde dat nog wel een keer bereiden, als wij het belangrijkste ingrediënt zouden leveren. Dus met m’n broertjes naar een boer getogen en beleefd gevraagd of…  Zelden iemand zo merkwaardig zien kijken: een culinair verlangen naar de hongerwinter? Hij snapte er niets van. Maar goed, hij gaf de biet 🙂 en wij naar huis en paps aan het koken.

Mocht het vragen om een suikerbiet je te bezwaarlijk zijn, loop dan langs de route waar die trekkers langs scheuren (hoe ongeplaveider de weg, hoe beter 😉  ), de bieten liggen er voor het oprapen, zoals de rondgestrooide prullaria bij een Tour de France etappe. Je hoeft er niet voor uit stelen te gaan zeg maar, ook al is het prakkie voor een prikkie! Wil je persé langs de route staan in afwachting van en trekker met een volgeladen kar? Zet dan een bouwhelm op!

Benodigdheden:

2 suikerbieten
1 ui
1 prei
2 à 3 tenen knoflook
1 winterwortel
1 appel
1 peer
1 gekookte rode biet
2 à 3 flinke aardappels
1 el roomboter of olijfolie
beetje rode peper
peper
zout
blokje kippenbouillon

Evt.
voeg uitgebakken spekjes toe

Lekker met gebraden worst of bio-karbonades

Bereiding:

Maak alle groenten schoon. Rasp de suikerbiet ongekookt grof, net als de wortel, de ui, de aardappels, de knoflook en het fruit. Snijd de prei in ringetjes. Meng daarna deze ingrediënten en voeg een halve liter koud water toe. Verkruimel het blokje kippenbouillon. Zet de oan op het vuur. Eenmaal aan de kook: draai de pitlager en laat een uurtje zachtjes koken tot een brei gevormd is. Roer af en toe. Rasp de rode biet en voeg ook deze toe. Laat nog even doorkoken. Voeg de roomboter of de olijfolie toe en een beetje rode peper. Maak af met lekker wat peper (uit de molen) en zout.
Doe de suikerbietenstamp in een schaal en schik de worst erop.  Nostalgisch smullen!

suikerbiet stamppot

“Groenteman, waarom verkoopt u geen suikerbieten?”
Tja..

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten, 3. Prakkie voor 'n prikkie (de culi-leaks) en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Suikerbietenstamp met (gebraden) worst

  1. Finesse zegt:

    Hoi Prakkie,

    Je gaat me toch niet vertellen dat je dit werkelijk zelf hebt gemaakt? Al moet ik zeggen dat het recept er reuze echt uitziet. Maar suikerbieten… Mijn oma kan daar nog van walgen, want dat aten ze in de hongerwinter. 😦
    Overige recepten blijven smullen hoor!

    Groetjes,
    Finesse

    • Prakkie zegt:

      Hoi Finesse,

      Ja natuurlijk heb ik dit gerecht zelf gemaakt (en smaakvol aangepast 🙂 ). Het was een recept in de categorie “Prakkie voor een prikkie”. Goedkoop, maar dan wil ik wel weten hoe het smaakt. Een aanrader. En een ieder die het ziet zitten om voor weinig geld dit gerecht te maken die leeft zich uit. Dat is ook de bedoeling van deze rubriek. En van mijn kant kant geen bedoeling ’40-’45 leed op te rakelen of zo. Het is eerder jeugdsentiment. Zo ook het eerdere bericht om slakken uit eigen tuin te eten, of de zevenbladstamp. Eten kan goedkoop, dat is de invalshoek. Ik ga het in het verlengde daarvan ook nog eens hebben over tulpenbollensoep, brandnetelstamp (ook een recept van mijn vader!), paardenbloemensalade en kastanjepuree.

      Dank overigens voor het compliment!

      Dag!

  2. Druifje zegt:

    Haha, heerlijk hoe echt je dat er ook neer kan zetten!
    Ben benieuwd of mensen ook serieus aan de slag gaan hiermee!

    Groetjes!

  3. Prakkie zegt:

    Hoi Druifie,

    Dank voor je reactie!
    Ik weet niet of je zo 1, 2, 3 een suikerbiet bij de hand, maar anders zou ik de gok zo wagen: het is echt prima eten. Kijk in een saaie ’40-’45 verpakking was het vast geen smullen. Het heette niet voor niets hongerwinter: keukenkastje leeg. Of suikerbiet in pure vorm dus te hachelen is… Ik heb zo mijn twijfels. Zie de reactie van oma Finesse (om haar zo maar even te noemen) van hierboven. Net als tulpenbollensoep 😦 en andere gaarkeukenbereidingen.
    Maar ben je in staat er een en ander bij te doen en op te leuken, tja dan blijkt het een ander verhaal. Met mijn aanpassingen van kruiderij en zo is het alleszins acceptabel. Maar ook leuk om eens zoiets te maken. Waarom het experiment niet aangaan? Ook dat is Prakkie voor een prikkie!

    Dus ik zou zeggen: klim achter het fornuis en laat ons weten hoe jouw versie was!

    Dag!

  4. Gré zegt:

    Wie echt de honger heeft mee gemaakt walgt van suikerbieten. Ik kan ze niet luchten of zien.
    Opstaan en naar bed gaan met een bordje suikerbieten vreselijk. Gelukkig de personen die het niet hebben meegemaakt

    • Prakkie zegt:

      Dag Gré,

      Dank voor je reactie.
      Mijn ouders hebben beiden de hongerwinter meegemaakt in de Randstad. Het beeld dat jij dus schetst komt me bekend voor. Toch hebben ze op basis van onze nieuwsgierigheid ons wel deelgenoot gemaakt wat toen is gegeten. En ook de bereidheid het te maken. Zo hebben we zelfs brandnetel geplukt en is dat voor ons bereid. Geen feestje overigens. Maar het proberen was wel spannend!
      Dus dat jij slechte herinneringen hebt aan dat eten kan ik me voorstellen. Maar ze zijn thuis de uitdaging nooit uit de weg gegaan op basis van oprechte nieuwsgierigheid van de kinderen. Dat vond ik wel mooi.

      Maar er staat ook veel lekkers op deze blog hoor!

      Groet,
      Prakkie

  5. kippetje zegt:

    voor hoeveel personen is dit recept?

  6. MARRY zegt:

    Ik heb vandaag suikerbietenstampot gegeten en het was lang niet slecht we hebben wart overgehouden en bakken dat morgen weer lekker op .was niks mis mee

    • Prakkie zegt:

      Hoi Marry,

      dat is leuk om te horen! Dank je wel!
      Ja, wij eten het bij iedere oogst! Een feest.
      En iedereen die ik het voor zet zegt verbaasd (na afloop!): was dat suikerbiet?
      En dan is er gesmuld!
      groet,
      Prakkie

    • Prakkie zegt:

      Mijn grootmoeder is er de oorlog mee doorgekomen en tracteerde ons tot op hoge leeftijd (oma dan) nog op deze stamp. Vreemd ontstaan, onder barre omstandigheden, maar prima te eten. Verrassend zelfs.
      Je wel eens aan de brandnetel gewaagd? Ook prima: kort stoven.
      En bermen vol! Gratis 🙂

  7. Roelie zegt:

    Hoi Prakkie, uit nieuwsgierigheid had ik een suikerbiet meegenomen, alvorens te gaan kijken of het eetbaar is. Ik heb ‘m alleen maar gekookt, zonder enige toevoeging. Heerlijk! (Met de ogen dicht zou het ook gewone biet kunnen zijn, en ik houd van bieten.)

  8. AlX zegt:

    Heb vandaag tijdens het fietsen langs een boerderij gewaagd om aan de boer te vragen of hij wat bieten kon missen voor een experiment. Hij keek me aan of hij niet gelijk een dokter moest bellen. Heb er 5 stuks gekregen en hoefde niks te betalen . Ga dit recept eens uitproberen!

Plaats een reactie